1.1.13

2013... Aku Kawin?

Gambar pinjam... 
Hallo reader... Mood tahun baru semuanya... 2013 sudah... Usia bumi kalau tak dicampur tahun masihi ni nyata makin usang... Makin tua... Makin kerepot... Tahun ni umur aku 29... 29... Ye.. 29... 

29 tahun... Masih mengekalkan status bujang... Bukan sahaja bujang malahan single... Dengan selambanya... Ramai yang tanya... Bile? Dan aku menjawab soalan-soalan tu dalam pelbagai versi yang aku sesuaikan mengikut peringkat umur dan kategori orang yang bertanya.... 

Kategori 1: Kakak-kakak peringkat umur mak-mak orang. Kire peringkat super duper senior. Atau dalam peringkat umur nak pencen la senang cakap. Soalan-soalan yang biase berdesing "En Zul... Bile lagi ye... Keje dah elok... Gaji dah mampu.. Bile la akak nak rase makan nasik minyak...?"... Dalam situasi ni, memandangkan yang bertanya tu peringkat-peringkat mak aku, maka untuk menjawab pun perlu la dengan nada yang relaks dan x buat mereka ni kecik hati... "Tu la kak... Belum jumpe la.. Tak reti..." Hehehe... Dengan muke yg dibuat ala-ala kesian... Tak sangke pulak yang kesannya agak mendalam buat kakak-kakak ni... Seriously sampai ade yang nak tolong carikan... Ade la satu mak cik ni sampai nak tolong kenenkan aku dengan anak jirannya... Mak aihhhh... Aku iyekan aje... Tapi follow up nye tidak la... Tak sampai tahap tu lagi...

Kategori 2: Peringkat brother-brother... Kire pangkat abang-abang la ni... Biasenya brother-brother ni, paham-paham la... Semua masuk air... Soalan kalau x 'ke lain' sure x boleh... Mesti nak bersangkutan dengan 'bende tu' jugak... Pikiran aku ni x la sesuci embun pagi sangat... Tapi rase segan tu ade jugak la nak menceritakan dan mendengar perihal-perihal orang dah kawen ni... Tapi aku layankan la 'ke lain' diorang tu... Habis kuat... Aku buat bodo je.. Geleng kepale... "Rugi Zullll... Rugiiii...." Hahahaha... Ape ke bodo la....

Kategori 3: Tak kire umur... Tapi kehadiran 'minah-minah kepoh' dalam hidup aku memang x dapat nak dielakkan... Kewujudan diorang ni kire macam wartawan la... Macam satelit bergerak jugak... Aku tau.. Permainannya... Setiap soalan yang ditanyakan tu, sure akan jadi bahan sok sek-sok sek diorang... Silap cakap, memang bencane la... So dengan diorang ni, elok aku x bercakap pasal persoalan peribadi... Tapi kalau dah tersepit, atau on the spot 'wartawan melodi' bertanya... 

Jawapan spontan untuk mengalih perhatian diorang adalah langkah paling berkesan... Contohnye... "Abg Zul bile nak kawen....?" soalan tu ditanya oleh Milah (25, bukan nama sebenar)... Bayangkan lah, rendah tak rendah kualiti Milah sebagai seorang gadis, apabila dengan gediknya bertanya kan soalan sebegitu kepada seorang bujang macam aku ni... Orang Johor kalau perempuan macam ni, memang dikelaskan dalam stok-stok 'bigrah'... Menggedik... Kalau status bini orang aku consider lagi... Ni anak dara.. Pthuihhhhh!!! Kahak atas muka... Aku yang lelaki ni pun x de bertanya soalan kepada gadis semacam itu... 

Dah gedik... Ape kate aku gedik-gedikkan lagi... Jawapan aku bile ditanya oleh orang-orang macam ni senang je... "Tu la.. Tengah cari ni... Ape kate, kita kawen hujung tahun ni, okeh tak Milah... Milah pun single lagi... Waaa... Meletop laaa...." Haaaaa... Dan Milah pun "Eh... Eh... Eh... A'ahhh... Jom.... Jom kawen..."... Perkhhh... Mampus... Lari dulu der... Milah dah start merenyammmm!!!

Kategori 4: Rakan sebaya... Fuhh... Satu persatu rakan sebaya mulai tumpas melepaskan status bujang mereka... Ade yang nak masuk 2 ke 3 orang anak... Aku salut la kat kawan-kawan yang dah berumah tangga ni... Bukan ape... Terbina agama... Terlindung dari 'dugaaan'... Tak kurang jugak... di kalangan diorang ni ade yang berseloroh... "Aku dah nak masuk 3 orang anak ni.. Ko kawen pun x lagi.."... Dengan nada seloroh jugak aku menjawab... "Matlamat x tercapai lagi... X pe la... Skang ni aku ceduk skill dari korang dulu... Wakakakkakaka"... 

Perkkhh... Diorang yang dah kawen ni bukan ape, ade yang aku tengok tu amat struggle dengan hidup diorang... 'Miss calculation' sikit, hujung bulan pening... Kadang tu, belum sampai hujung bulan, tengah-tengah bulan dah pening kepala... Mulalah pinjam sana sini... Ajen kewangan utama siapa lagi kalau bukan aku... Orang yang distigmakan dengan 'kurang tanggungan' ni... Aku lah... "Zul.. Pinjam 100... Gaji nanti aku bayar..." Mak aihhhh... Tak bagi kesian... Bagi kang tak ikhlas.. Hahahaahha.... Bagi je la.. Pinjam... Event burn terus pun ade... Tak pe la... Lupe agaknye...

4 kategori.... So far mak ngan abah aku tak pernah tanye... Pasal mak ngan abah aku relaks-relaks je... Diorang tahu yang anak bujangnye baru 'memulakan hidup'... Biar la selow-selow... Hah... Ape ade hal... +zulfikar hazri  pun x kecoh nak kawen... Hahha... Macam mana pun, x bleh langkah bendul... 'Abang' kne kawen dlu... Baru adik menyusul... Tak gitu zul? 

p/s I: ke pasal aku ni ade 'membawak'? tu pasal susah dpt jodoh... Hahaha... Misteri nusantara betul... 

p/s II: Jodoh di tangan Tuhan...

p/s III: aku memilih kot...? 

p/s IV: ke org x pilih aku.... Wakakakakakakaka

p/s V: 2013 aku kawen? Memang x la kot.... 

p/s VI: untuk makluman "p/s: V" ade hubung kait dengan "p/s: II" 


Sekian!!!

2 comments:

  1. gitulah nampaknya zul. kau jangan panik zul, kau buat lek je, tahun ni kita main kereta puas2 dulu, kawin tu nanti, bapak aku pun kawin umur 29-30 zul.. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. yesss... makenye macam tu la... aku masih tercari2 tarikh utk melepak ngn ko ni... adui la... bleh borak macam2 cerite... kawin??? betul tu... ape harus panik... dunia ni terlalu luas dari memikirkan persoalan kawin semata2...

      Delete