4.5.12

"Ade Macam Tak De...?"

Ade macam tak de...?
Bukan tak de, tapi tak diberi peluang...
Kau sorang pandai... Orang lain?...
Kalau pun aku tak pandai... Tak salah aku belajar bukan?
Nampak macam kau nak 'kongker' semua...
Bukan tak de... Tapi 'makan sorang'...
Bukan tak de... Tapi bile 'banyak' idea sangat, lebih baik aku diam...
Bukan tak de... Bile tak dibawak berbincang elok-elok, "communication down"... Kat situ aku dah nampak... Pengagihan tugas yang tak jelas...
Bukan tak de... Aku tak nak jadi gile kuase... Bile ade sorang nak 'pegang', aku tak nak interupt...  Kalau aku interupt, aku risau kau 'tenggelam'...
Bukan tak de... Dalam istilah 'perkongsian' tu, perlu adil... Perlu sama rata...
Bukan tak de... Habis tu ade sentimen 'senior junior'... Kalau aku buka mulut sikit, kau kate aku mengajar kau pulak... Tampak macam aku ni memandai-mandai...
Bukan tak de... Banyak sentimen... Pendekatan aku, 'laksanakan kerja... Janji siap dan objektif tercapai'... Walaupun at the end, aku sedar, sikit 'credit' pun tak memihak pade aku... Tengok aje la 'markah' hujung tahun nanti... Jujur aku cakap... Memang aku makan hati jugak berkecil hati...  
Bukan tak de... Tak nak berkira... Aku bukan jenis pikul beban sikit, mata 'kerling' orang lain... Macam orang lain cume tengok aje kau buat kerja... Dah tu, aku fikir, kau nak buat semua benda... Tapi jangan label aku buat tak tahu...
Bukan tak de... Cuba tanya majoriti... Ape kate mereka? Semua orang dah bising... Aku tak cakap kosong... Mungkin selama ni tak de yang mahu menegur... Menjaga hati barangkali... Perlu tahu beza... Beban mana yang perlu dikongsi... Jugak perlu tahu beza... Yang mana perlu "diserah tugas"... Dan mana yang kau rase tugas tu tugas 'orang bawahan' yang tak sepatutnya kau buat... Aku tak kisah menggalasnya... Aku jenis tak berkira...

Aku pernah kerja dengan Bangsa Cina... Dari A sampai Z kalau boleh Cina tu nak aku master dengan kerja yang aku mohon tu. Dan dari A sampai Z tu la ilmu, Cina tu turunkan kat aku. Tak rase takut pun ilmu yang die ade tu surut. Ape tujuannya... Kelak bila aku master, ianya baik untuk tujuan membangunkan syarikat. Bukah sahaja syarikat, baik jugak untuk perkembangan kerjaya aku. Seburuk-buruk cina yang makan babi tu pun (bukan semua makan babi), tak kisah untuk bangunkan bangsa lain. Yang penting manfaatnye sama-sama rasa.

Aku kecewa la... Aku Melayu... Kau Melayu... Aku memang kecewa.... Cume, aku sentiasa berlapang dada untuk sentiasa berbincang dan bermuafakat kalau berpeluang...  

No comments:

Post a Comment