12.4.12

Azam Bulan Empat

Hahaha. Biasenye orang azam tiap-tiap tahun baru. Aku nak ubah la. Nak azam tiap-tiap bulan. Jadi, untuk azam bulan empat ni, aku berazam untuk mengutamakan kepentingan organisasi. Pendek kata, kerja jalan tanpa ade keluh kesah mak esah. Makanya, bermula bulan empat ni jugak, aku bakal menjadi someone yang kalis sok sek-sok sek yang sebenarnya tak perlu ade pun dalam sesebuah organisasi. Dah la aku ni 'negatif', ditambah lagi kenegetifan yang di bawa oleh pengaruh-pengaruh luar yang sebenarnya hanya menunjukkan diri masing-masing betul dan bagus. Heh. Kalau bagus, dah lama dah kite semua ni di puncak dunia. Ni tidak... Aku tengok macam tu jugak. 


Huh! Jangan pelik la kalau aku jadi macam orang Jepun. Jepun macam mana? Orang Jepun tu mengasingkan kehidupan kerja diorang dengan kehidupan peribadi. Makanya, time kerja, diorang kerja macam robot. Habis keje, habis. Balik rumah dan tumpukan pula pada keluarga dan masyarakat sekeliling diorang pulak. Tak de bawak balik kehidupan 'robot' tu ke rumah. Mind pun dah buang jauh pasal hal-hal keje. Sebab balik rumah, nak rehat. 


Nak lepak dan bincang pasal keje? Lepas keje tak payah la. Penat! Baik kite setel masalah keje kat tempat keje. Alah. Bukan masalah besar mana sangat pun. Cuma hal-hal berkaitan Si Abu rehat-rehat tak buat kerja. Setakat Rokiah hari ni pakai baju baru. Cuma pasal Leman tersilap cakap masa meeting. Tu je. Semuanya boleh diperbaiki kalau semua pihak mendahulukan kepentingan organisasi terlebih dahulu berbanding nak bersentimen tak tentu pasal tu. 


Aku jugak sekarang cuba sedaya upaya membuang pemikiran "kalau aku buat tu, ape aku dapat?". Aku rase mentality tu dah sebati dalam diri segelintir kakitangan kerajaan. Jadi, buat aje lah kerja sepertimana yang telah diamanahkan. Betul jugak kate seorang rakan yang jugak kakitangan bawahan je. Katanya,


"Apelah sangat nak dikeluhkan. Kite ni pun bukan organisasi besar mana pun. Cukup bulan, gaji dibayar. Bukan takat gaji, tengah-tengah bulan overtime masuk. Elaun lagi. Ape lagi nak? Nak senang macam mana lagi? Kite semua ni, jadi berpecah pun pasal kite semua tak sebuk dengan kerja. Sebab tu la kite banyak nampak dan banyak sebok pasal hal-hal yang tak perlu"
Nah kau... Kene sekolah dengan staff. Hahahahaha (gelakkan kebodohan diri sendiri)...


Aku nak renung kata-kata hikmah ni sampai juling. Ehh... Korang nak renung jugak ke? Alahhh. Tak yah la... Aku nak renung sorang-sorang... Hahahah


Rajin Kerja + Rajin Cakap = Berjaya 


Rajin Kerja + Malas Cakap = Kena Buli 


Malas Kerja+ Malas Cakap = Tak Guna


Malas Kerja + Suka Mengadu = Nyanyuk 



Malas Kerja + Suka Ponteng = Baik Berhenti



Malas Kerja + Suka Menyibuk = Baik Mati 



No comments:

Post a Comment