29.2.12

Kian Melayu

Sajak - Kian Melayu

Melayu sekarang...
Baik di desa mahupun di kota...
Moden...
Dari sekecil-kecil Melayu...
Sampai sebangka-bangkanya...
Dihujung jemari, ada aksara rahsia...
Talifon tangan... 
Tak punyai itu... 
Pelik...
Bahasa orang putih... 
Dari kecil lagi, ramai yang fasih...
Bukan sekadar bahasa...
Budaya...
Gaya hidup...
Mula-mula diperhati...
Dicuba-cuba...
Terus-terus diadaptasi...
Moden...

Melayu sekarang...
Menegur dari Twitter...
Menyindir dengan Facebook...
Berbahasa di Blogspot...
Bukan seperti Melayu dulu-dulu...
Kawan tersilap, ditepukkan bahu, menegur...
Kawan terlupa, yang ingat, selalu berpesan...
Khilaf itu, bukan ejekan...
Yang aib itu, seboleh-boleh dilindungkan...
Hari ini...
Berkumpul Melayu...
Bicaranya soal aib dan keaiban...
Jarang jarang...
Persoalan ilmiah...
Kadang kadang...
Persoalan hukum...
Sedikit sedikit...
Cerita sejarah...
Tapi yang banyak...
Soal ranjang...
Yang selalu...
Cerita punggung...
Lagi mengasyikkan...
Kalau soal dada...
Yang tak perlu diajar...
Tak perlu diperingat...
Si buta tuli pun tahu...

Melayu... 
Moden...
Mengikut arus...
Kejahilan... 
Dibawa bersama...
Berbangga dengan noda...
Menunjuk-nunjuk melakukan dosa...
Masa kecil diajar guru...
Itu dan ini...
Dimarah bapa..
Jangan!
Dipesan ibu..
Hey, tak mahu...
Di rotan dan dipiat telinga...
Biar berakil sebelum baligh...
Bila besar...
Arak?
Ya, boleh juga...
Sanggup bermodal besar sedikit...
Asal khayalnya, lebih sedikit dari rokok biasa...
Zina dan sekedudukan...
Gaya hidup...
Rasuah?
Ekor?
Ikhtiar...

Katanya...
Buat baik berpada-pada...
Alang-alang jahat...
Biar jahat semua...
Hal-hal sebegini...
Jangan ada sesiapa berani menegur...
Kelak ditanya...
Kau siapa?!
Tidak sama tinggi...
Jangan masuk campur...
Biar....
 Melayu nampak moden...
Biarpun Melayu kian melayu...

30 comments:

  1. Replies
    1. tak menarik pun... hahaha.. biase2 je... tq kunjung...

      Delete
  2. setuju ...mmg melayu makin hebat semuanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg melayu makin hebat semuanya... tang "hebat" tu.. kene ade "".... memang hebat..

      Delete
  3. sangat kagum dengan penulisan sam.. GREAT!!!! terdapat yg tersurat dan tersirat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Glupp... kak adza datang? apalah sangat pada tulisan saya ni berbanding kak adza yang tersohor tu... terima kasih sudi datang kak adza.. semangat sy dibuatnya bila kak adza datang menjenguk...

      Delete
  4. Melayu yang hilang timurnya, mula menjejak suria terbit dari barat. Kalau yg dijaga tuturnya dikatakan berkarat, yg kerap melucah itu dikatakan kerabar.

    Bila bertanya soal ilmu. Dia kata " awak ni poyo"... sudah terbalik penilaian kualiti. yg buta menjadi celik, yg dengar menjadi tuli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku rindukan duduk dalam suasana ilmu... duduk dalam suasana berfikir... hidup dalam suasana membaca dan menulis... aku bising kadang-kadang.... dan kadang-kadang mahu jadi diam... bila aku diam, bermakna aku memikirkan sesuatu yang barangkali bertentangan dengan arus pemikiran aku...

      bukan semua melayu seperti yang aku tuliskan... cuma... mungkin terlindung dibalik sedikit jahil yang boleh sebenarnya dibuang jauh...

      Delete
  5. mendalam betol makna dia..sgt best bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq hazwan... lama tak berkabar dgn kau...

      Delete
    2. memang betul makna yang mendalam..... fikir2 le

      Delete
    3. fikir2... benar tu... jgn marah-marah... tapi, fikir-fikir.... agar Melayu tu tak melayu...

      Delete
  6. Melayu kini...selau sahaja alpa dan sukar menerima teguran..ini lah maslah Melayu yg beragama Islam..tidak menjadikan Islam sbg cara hidup

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tidak alim... saya tidaklah pandai agama... mudah-mudahan, saya selalu berazam ke arah itu... sebab saya tahu, nyawa saya kian hampir........................

      Delete
  7. berbisa ayat tu... memang tepat... melayu hampir hilang dari dunia

    ReplyDelete
    Replies
    1. mengingatkan diri sendiri juga ikhwan... thanks kunjung ye... pesan2 kpd yg lain... insyaallah.. melayu akan kekal berzaman...

      Delete
  8. wow...bahasa ni..sangat indah bro...dalam pada tu, terselit juga unsur2 nasihat...terbaik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks boni sudi singgah... yg baik tu datang dari allah swt.. yg buruk tu, khilaf aku... atas asbab kelemahan diri aku...

      Delete
  9. hehe..sama2..tak ada masalah bro..aku akan selalu jenguk datang sini.insyaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 menyokong dan mendorong.... terbaik!!!

      Delete
  10. nice poem =)

    Suka2..
    pandai reka sajak =)

    ReplyDelete
  11. Assalam, memang melayu kini begitu hendaknya. Ringkas dan padat... Harap dptlah difahami maksudnya.... >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. hafiy... kite tak nak la Melayu melayu... Melayu kena segar... Kita bengsa terhebat.... Tapi, aku yakin... kau seorang Melayu yg hebat...

      Delete
  12. melayu sekarang..sekadar berbangga dengan bangsanya..tapi martabat bangsanya tak diangkat..di mana Melayuku..cukup melayukah aku?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Noi.. awak Melayu... jgn lupa kita Melayu... Kalau awak lupa, biar sy ingatkan... Awak Melayu... Insyallah... Melayu yang cukup...

      Delete
  13. Replies
    1. Kalau Melayu lupa... Tanggungjawab kita untuk ingatkan.... Ayuh...!

      Delete
  14. Replies
    1. Nelly.. kalau betul... elok kita perbetulkan....

      Delete