29.12.12

Bila Aku Rasa Aku Tak Bebas


Sekali menjadi mereka
Aku sudah tidak lagi bebas
Aku dihalang berfikir 
Berfikir harus seperti mereka 
Aku dihalang menjadi diri aku sendiri 
Aku dikerah menjadi seperti mereka
Terus dan terus
Bila jiwa aku berontak dan tak mahu lagi menjadi seperti mereka
Aku mahu kembali menjejak diri aku yang dahulu
Pun aku dihalang 
Tak boleh! 
Celaka! 
Memang celaka
Bila aku disuruh ketawa pada sesuatu yang bukan lucu 
Bila aku disuruh dengar pada yang jelek ditelinga
Bila perlu dengar nasihat dari sang kosong
Aku dikerah melakukan sesuatu yang bukan cara aku
Ikut cakap mereka
Dengar satu pandangan sahaja
Mesti buat
Kononnya paling terbaiklah sangat!
Gerak aku tidak bebas
Perlu restu
Perlu bagi tahu
Kalau boleh semuanya 
Semuanya kena cerita
Baik luar mahu pun dalam
Perlu lapor diri tak ubah macam recrut askar
Kalau ingkar dihukum!
Ah!
Aku mulai mual
Dan mahu luek dan ludah kesemuanya
Tiada lain yang berhak ke atas diri aku
Selain aku

Aku suka diri aku yang dulu
Sebelum aku tersalah langkah
Membiarkan mereka menguasai aku
Aku harus memilih
Melukai mereka dengan menjadi diri aku
Atau aku yang harus sakit menongkah kehendak imani aku sendiri
Kalau begitu
Lebih baik aku pilih diri aku sendiri
Sebab yang ada ini pun
Bukanlah kekal selamanya

10.11.12

Blogger Nak Balik Kampung

Tu dia... Esok nak balik kampung... Bercuti la kite ye... Ingat nak mancing di Teluk Buih or Air Papan... Tapi tengok la... Musim tengkujuh ni nak mancing ape ye dak?! Tengok la nanti... Ape-ape hal nanti gua update... 

4.11.12

Move On


Jom berdrama swasta. Sape nak jadi Mak Kiah. Sape nak jadi Latip. Sila angkat tangan. Nah hafal skrip ni "Move On La Sangat":

"Udah-udah la tu Latip. Hidup kamu ni bukan drama swasta. Ini kan pulak Filem Hindustan. Udah-udah la beria-ia sangat kamu memuja Bibah tu macam bidadari. Kamu ingat Bibah tu hadap sangat dekat kamu tu?" leter Mak Kiah terhadap Latip, si anak bujangnya yang sedang frust becinta dengan Cik Bibah Bin  anak Tok Penghulu Dolah.

"Eh mak ni. Bibah tu sayang kat Latip la mak. Biasalah. Ni semua ujian dari Allah SWT terhadap Latip. Macam zaman-zaman mak ngan bapak dulu tu. Time tengah hangat-hangat berkapel tu. Biaselah ade pasang surutnye" jawab Latip.

"Kapel maple... Ewaaahhhh pandai dia mengajo kite pulak. Kamu ingat zaman aku dulu ade ke kapel ehhh... Amende tu... Maple... Ehhh.. Mapley... Ahhh.. Entah ape entah tu. Mane ade. Aku ngan bapak kamu dulu, bejumpe pun tidak. Semua tok ngan nenek kamu ngejas kan tau" pandai pulak Mak Kiah sebut perkataan 'adjust' tu.

"Alahh zaman tu lain mak. Zaman Latip ni dah lain" balas Latip

"Mane lain nye. Zaman aku dulu, makan nasik jugak. Kamu tu makan nasik jugak. Zaman aku dulu pakai baju jugak. Zaman ni bebaju jugak. Cume pesen je dah lain. Tak de lainnye. Udah la tu.. Udah... Lupekan je la Si Bibah tu. Biar la mak je carikkan jodoh untuk kamu. Amacam?" pujuk Mak Kiah.

"Carik kan? Ikshhh... Tak nak la mak. Ade pulak main carik-carikan. Ingat senang-senang ke Latip nak terima macam tu je. Habis tu Bibah tu Latip nak letak mana?"

"Balik-balik Bibah. Balik-balik Bibah. Heyy... Si Bibah tu, bulan depan dah nak menikah dengan Si Budin tu tau. Kamu jangan nak main wayang pulak. Jangan nak merepek. Sedo sedo sikit. Jangan nak mimpi siang-siang hari ni" bebel Mak Kiah ke telinga Latip.

Oooo... Cik Bibah tu dah nak menikah rupenye... 


"Hmmm. Latip ingat, Latip nak kuar la dari kampung ni"

"Waaaa... Ini baik punya drama ni. Ni drama mana pulak kamu ikut ni? Drama Rosam Nor? Ke drama Rusdi Ramli?" sindir Mak Kiah.

"Tak mak. Ni betul-betul punya. Latip nak mulakan hidup baru. Latip nak berhijrah ke Kuala Lumpur" jawab Latip beria-ia.

"Hahaha... Ni sah la kamu dah terikut-ikut drama Rosam Nor ni? Udah la tu Latip. Duduk je la kampung ni. Lagi baik. Jangan nak merapik la. Mane kamu nak cekau modal nak ke Kuala Lumpur tu. Ingat duduk di Kuala Lumpur tu senang ke?"

"Modal? Sebenarnye modal tak susah. Latip dah jual dah kebun pusaka ngan rumah ni kat Taukeh Ah Leong tu. Dia kata nak cari tapak untuk besarkan kedai runcit dia. Tanah pusaka tu pulak nak dijadikan kebun sayur katanya. Jadi Latip jualkan je la pade dia" begitulah keterangan Latip. Mak Kiah tak terkata. Mata terbeliak. Nafas mula mencungap-cungap. Tak lama kemudian pandangan menjadi gelap. Mak Kiah terlentang pitam dengan mulut yang berbuih-buih.

Hmm... Move On La Sangat!!!

3.11.12

Ngantuk Yang Bertapi-tapi


Entah beberapa kali agaknya, aku gagal tidur lena. Bukan tidak mengantuk. Tapi tatkala malam menjelma, jejak sahaja kepala ke bantal, secara tiba-tiba fikiran aku bagai dituju-tuju, bagai diasak-asak. Semacam seram. Kalih ke kiri tak boleh. Kalih ke kanan tak boleh. Sudahnya, posisi mengiring dengan badan dirapatkan ke dinding menjadi pilihan. Entah apa yang aku seramkan pun aku kurang jelas. Bila mata mula terlelap, lelapnya tak sampai 5 minit dan aku terjaga semula. Rasa seram tu bagai mahu ikut ke dalam tidur lantas buat aku terjaga. 

Aku tak boleh tidur. Lagi lah kalau tidur di dalam kelam. Gelap buat aku rasa seakan lemas. Sudahnya mesti ada lampu yang perlu aku pasangkan. Biarlah terang dari aku kelemasan. Tension sendiri! Esok perlu bangun awal untuk kerja. Tapi jauh-jauh malam begini masih terkebil-kebil menanti tidur. Masih memikirkan seram. Itu belum mimpi yang serabut yang buat aku bingung keesokan harinya. Entah la... Aku mulai rimas...      

1.11.12

Ikan Paus Terbesar Ditemui?

Ini ialah ikan paus terbesar barangkali... Tetapi apakah ikan paus paling besar sekali di alam maya ini?

Soalan tu sebenarnya aku dapat dari seorang kakitangan dapur tempat aku bekerja. Bunyinya lebih kurang macam ni "Abang Zul, dalam banyak-banyak ikan paus la, ikan paus ape yang paling besar dalam dunia?". Nampak simple. Kalau soalan tu ditanya di depan PC, sure aku akan Google dulu. Tapi soalan tu di tanya di tempat parkir kereta. Nak Google dgn hand phone tentu member tu kate aku mengelat pulak. Phuiii! Tak dapat aku menjawab soalan tu...

"Paus pembunuh..." aku bedal je jawapan tu.
"Apa plak. Ade lagi besar..." dia counter balik jawapan tu.
"Bapak ikan paus pembunuh" bapak tentu lebih besar dari anak.
"Tak de-tak de. Salah" salah jugak.
 "Ahh! Tak tau la. Ape dia?" give up dan ready je la dengan trick 
mamat sekor ni.
"Okey... Ikan paus yang paling besar di dunia ialah..."

Ikan paus...
Celup tepung... 
"Ikan paus paling besar di dunia ialah Ikan Paus Celup Tepung..." 

Serious bila aku dengar jawapan tu, aku memikirkan tang mana rasionalnya. Ikan paus celup tepung? Termenung sekejap. Mamat sekor ni dah menyeringai sengihnya. Celake! Hahahaha... Baru aku prasan. Ikan paus tu, bila dah dicelup dengan tepung, tepung yang menyalut ikan paus tu akan memberi saiz yang lebih extra kepada ikan paus tu. Ape kejadahnye la hai nak celup ikan paus tu dalam tepung. Ingat nak goreng ke ape ke... Dah nama pun teka-teki kan..? Terkono den hari tu. Agak lawak of the day jugak soalan tu. Heheeh... 

Saddlone


Hujan lebat di luar sana. Aku jenguk-jengukkan blog-blog yang terlintas difikiran. Saddlone "The Me By TheWhoHuh"... Yang ni salah satu. Macam ade berontak di sana. Aku nak baca berontak yang seterusnya. Sebab aku suka!  

30.10.12

Cast Away (Wilson)


Hallo reader... Pernah tak nonton filem Cast Away lakonan Tom Hank tu? Filem yang mengisahkan Tom Hank sebagai Chuck Noland seorang kakitangan syarikat currier yang telah terdampar di sebuah pulau tak berpenghuni akibat kapal terbang yang dinaikinya terhempas di lautan. Bila dah terdampar sorang-sorang kat pulau tu, Chuck yang berasa terlalu sunyi dan tertekan telah menjadikan sebiji bola tampar berjenama 'Wilson' sebagai teman bicaranya. Kesian... Dan apakah perkara ini turut berlaku kepada kucing yang aku bela ni... 

Aku dah try bagi si gemok ni berkawan dengan kucing-kucing lain. Tapi entah kenapa macam tak nak bermasyarakat pulak. Garang semacam. Nak kongker sensekor rumah ni. Bile tengok si gemok ni mcm bosan dgn keadaan rumah ni, adik aku ade belikan sebijik patung kucing robotik untuknye. Start hari tu, kucing robot kuning ni la jadi 'gang' sepermainannya... 

Habis kena kitai la... Mula-mula robot kuning tu elok berfungsi dengan pergerakan ke depan dan belakang sambil mengiau macam anak kucing. Tapi dek kerana si gemok ni membuli robot tu ke sana ke mari, langsung sekarang ni robot tu hilang functionnya. Tapi tetap Gemok 'membelasah'nya tanpa ada belas ehsan! 
Tapi ade masa dan ketikanya dua ekor ni nampak kamceng je. Selalu la lepak-lepak berdua sambil usha-usha ikan dalam aquarium tu. Geram je menengok ikan dalam tu. Rase nak ngap je!
"Hey kuning. Ape kate malam ni kite pakat-pakat nyelam dalam akuarium ni nak tak?"
"........"
"Hey kuning. Aku cakap ngan ko ni. Ko stuju tak?"
".........."
"Ni la yang buat aku rase nak blasah ko hari-hari kuning!"
"........."
kuning tetap diam
"Amik! Cakar atas bontot!"
"........" kuning tetap diam....


 SEKIAN...


28.10.12

Cik Puteh



Hello readers. Selamat menyambut hari raya aidil adha 1433H. Tahun ni balik raya haji bersama bini no 1, Cik Puteh. Syukur, jodoh pertemuan diakadkan pada tanggal 16 Oktober 2012. Dek kerana sebok dengan urusan kerja, akad hanya dilakukan dalam satu majlis ringkas di sebuah restoran bawah pokok sahaja. Orang kate jodoh tu datang dalam berbagai cara. Dengan Cik Puteh ni pun, atas recomend rakan sekerja. Proses merisik dilakukan dalam bulan Ramadhan yang lepas. Mula-mula dalam fikiran, nak 'try' Cik Kia (Forte). Tapi dek kerana Cik Kia yang begitu demand ketika dirisik, lebih baik ku pilih Cik Puteh ni. Harap Cik Puteh tak kecil hati walaupun Cik Puteh bukanlah pilihan pertama.

Dengan Cik Puteh balik ke Mersing... 

Alhamdulillah. Walaupun agak gugup pada awalnya, Cik Puteh bijak menyakinkan. Dengan ABS yang mantap. Ditambah lagi dengan stability ESC (Electronic Stability Control) yang memang terbaik, selambe aku layan selekoh dengan meter tak kurang 110/kmj. Pendek kata, walaupun pick up Cik Puteh agak bersopan santun, tapi bila dah capai tahap 'acceleration'nya memang buat aku tak peduli kalau-kalau Cik Puteh disnap oleh kamera AES kat tepi highway tu. Harap-harap tak de la ape-ape yang buruk berlaku.

Alhamdulillah, jejak juga Cik Puteh ke Mersing buat pertama kalinya. Syukur yang amat. Tengok wajah mak dan abah yang tersenyum girang menyambut aku tiba. Pulak tu, tiba kali ni dengan Cik Puteh. Setidak-tidaknya, tak sia-sia membanting tulang selama ni (macam kerja ladang pulakkan..?). Berkat sabar. Berkat focus. Berkat yakin yang pintu rezeki tu, kalau tuhan tak buka 'selepuk', tuhan akan bagi satu persatu. Aku je yang pada awalnya selalu merungut-rungut dan tak sabar menunggu pintu rezeki tu tuhan bukakan untuk aku. 

Apa jadi dengan En BoGaY (BGY 6047)? 

Jatuh bangun aku dengan motor kriss tu. Mana mungkin aku letak Bogay tu kat parking motor tu macam tu je. Bogay tetap jadi pengangkutan rasmi aku especially pergi-balik kerja. Dengan BoGaY tu la aku ke hulu hilir mencari kerja tetap satu ketika dulu. Sampai satu ketika aku tersadai di tepi Highway KESAS tu, gara-gara tayar Bogay pancit dalam keadaan aku tak berduit untuk menukar tayarnya. Sape tahu susah senang aku dengan Bogay waktu tu.

BoGaY dah habis bayar. Sekarang tumpu pada Cik Puteh pula lah. Kena kerja kuat. Expenses sure meningkat. Tu belum Cik Puteh meragam mintak itu dan ini atau aku sendiri yang gatal-gatal nak tambah itu dan ini untuk Cik Puteh. Tak pe. BoGaY ade. As hero yang sentiasa menyelamatkan. Jom BoGaY kite cari duit. Agak-agak dah ready nanti, target dalam setahun dua lagi, kite pi cari rumah pulak. Settle rumah, kalau ade, jumpa kat mana-mana yang berkenan di hati dan mak ngan abah pun okey, lets think of 'orang rumah' pulak! 

Tak payah nak menggelupur sangat la! Just follow the flow. Tuhan tu ada perancanganNya yang lebih bijaksana...        
    

22.10.12

Antara Watak Puteri, Ugly Betty & My Love Patzi...


Puteri, Betty dan Song-Yee. Ketiga-tiga nama yang disebutkan merupakan watak-watak yang berjaya memberi impak kepada sesiapa yang mungkin pernah menonton drama lakonan aktres-aktres cun melecun bertiga ni. Puteri lakonan Nora Danish, Betty lakonan America Fererra manakala Song-Yee pula dilakonkan oleh Jang Nara. Habis tu ape masalahnya?

Masalahnya... Masalahnya adalah... 

Lontaran dari watak-watak mereka ini, maka ramailah gadis-gadis yang telah menstereotaipkan diri mereka semata-mata untuk meniru-niru watak-watak mereka ini. Saket mata aku menengoknya! 

21.10.12

Stan Lee "Superhumans"



Sejarah telah menyaksikan telah banyak usaha dilakukan bagi membiayai kajian-kajian berkenaan kuasa evolusi dan mutasi genetik bagi manusia yang lahir dengan keupayaan-keupayaan dan ciri-ciri luar biasa berbanding manusia lain. Ia merupakan satu proses yang berterusan sehingga ke hari ini , dan antara individu yang tidak asing lagi dalam mencari serta mengenengahkan keupayaan manusia-manusia luar biasa ini tidak lain tidak bukan Stan Lee yang tampil dengan rancangan berbentuk dokumentari betajuk Stan Lee "Superhumans". Berikut adalah antara manusia-manusia luar biasa yang berjaya 'diburu' oleh beliau:

Wujudkah manusia yang mampu menjadi imun daripada mati dari kejutan elektrik? Namun, dikatakan bahawa Rajmohan Nair memiliki kuasa yang unik ini. Hanya satu 1/10 Ampere sudah cukup untuk membunuh seorang manusia biasa, tetapi bagi Nair, beliau masih bertahan biar pun telah direnjat lebih daripada 30 kali ganda jumlah tenaga elektrik yang mampu meragut nyawa manusia dan beliau sama sekali tidak tercedera.
Scot Flansburg dikenali sebagai kalkulator manusia’ kerana beliau berkemampuan menambah, menolak, mendarab, membahagikan malah menghitung kuasa dua dan punca-punca kuasa dua dengan hanya menggunakan ‘kepalanya’. Beliau bukan sahaja mampu melakukan kiraan lebih cepat berbanding sesiapa sahaja  di dunia ini malahan yang lebih menakjubkan kiraan beliau sentiasa tepat . 
Buta sejak dilahirkan, Juan Ruiz tidak ubah seperti burung kelawar di mana beliau menggambarkan dunia ini melalui  sonar, satu teknik pantulan gema lokasi untuk mengesan sesuatu objek seperti mana yang digunapakai oleh haiwan-haiwan seperti kelawar dan juga ikan lumba-lumba.
Pada awalnya Dennis Rogers bukanlah seorang yang sekuat ini. Dengan ketinggian belian 5’ 6” itu menjadikan beliau sering dibuli oleh rakan-rakannya sewaktu di zaman persekolahan. Walaubagaimanapun  latihan demi latihan telah menukar beliau menjadi lelaki terkuat di dunia. Dengan menggunakan sepenuh kekuatan, beliau telah mencapai pencapaian yang mengagumkan melebihi kuasa manusia biasa, termasuk membengkok tukul dan ladam kuda.
Timo Kaukonen dari Finland ialah juara bagi kejohanan World Sauna Champion. Beliau menguji badannya dengan ketahanan terhadap haba. Misalnya, beliau mampu bertahan selama  16 minit pada suhu yang sangat panas pada suhu cukup panas untuk merebus air. Di Finland, kebanyakan isi rumah mempunyai sauna, yang terkenal dengan faedah kesihatan buat mereka. Timo membesar dengan menikmati rutin harian dengan bersauna. Beliau akan kekal di  dalam haba yang sangat panas untuk tempoh-tempoh waktu yang lebih panjang berbanding mana-mana  rakan-rakan mahupun ahli keluarganya. Keadaan tersebut membuatkan beliau dikagumi dengan kuasa menahan diri luar biasanya. 
Ahli sukan gusti professional, John Ferraro, juga dikenali sebagai Gino Martino, dikatakan mempunyai  kepala tidak dapat dimusnahkan. Dia menyedari yang beliau memiliki kekuatan luar biasa pada tengkoraknya ketika mengejar adik lelakinya sekitar rumah. Ketika itu beliau telah tersandung dan jatuh kepala dahulu ke pada sebuah pintu oak.  John juga mendakwa tengkoraknya amat luar biasa dan kukuh dari hentakan, termasuk kesan-kesan dari penukul besar, bola boling malah ‘jackhammers’ yang biasanya akan meninggaklan kesan yang buruk kepada orang lain.
Bagi Zulkifli Sa'don atau nama penanya Sam Banjamin (28) umpatan adalah sesuatu yang lali buatnya. Semenjak dinaikan  pangkat ke jawatan lain, beliau telah diberikan tekanan-tekanan yang datangnya bukan sahaja dari anak-anak buah jagaanya, malah turut diberi tekanan daripada pihak-pihak luar yang padanya pihak-pihak tersebut sekadar ingin menjadi hero dan cuba memanipulasikan sesuatu keadaan. Pada beliau, perubahan perlu dilakukan, namun, bagi jibahuk-jibahuk yang sudah pun terlalu selesa sebagai 'the typical govement servant', arus perubahan yang mahu dibawanya dianggap sesuatu yang amat berlawanan arus. Kawalan terhadap beberapa tuntutan-tuntutan kakitangan yang selama ini boleh diluluskan dengan mudah telah mendapat tentangan daripada beberapa pihak. Beliau dilabel sebagai kuku besi, penutup periuk nasi orang lain dan sebagainya. Selain itu, beliau juga telah dilabel sebagai seorang pemimpin yang tidak memperdulikan pandangan kakitangan bawahannya. Ketika dihubungi oleh pihak Stan Lee Superhuman, ini merupakan komen beliau terhadap isu-isu yang dimainkan oleh sesetengah pihak:

"Apa bila kita duduk dalam keadaan yang terlalu selesa, selesa itu menjadikan kite kurang produktif. Kita menjadi malas, kurang berdisiplin dan kesan daripada masalah ini akan mendatangkan kerugian kepada organisasi. Saya telah lama melihat isu-isu tuntutan (pembayaran) kepada kakitangan secara tidak terkawal ini sebagai sesuatu yang tidak sihat. Sesuatu harus dilakukan. Bagaimana anda harus membayar kepada seseorang kakitangan tanpa kakitangan melakukan kerja? Keadaan ini perlu diubah. Saya tidak menghalang pembayaran. Tetapi ianya haruslah bijaksana. Semua orang perlu buat kerja. Dan mujur, jawatan ini bukanlah sesuatu yang kekal untuk saya. Kerana kalau ianya kekal. Saya juga lama kelamaan akan menjadi terlalu selesa... Saya takut, saya tidak buat kerja" Zulkifli Sa'don

gambar-gambar orang super diambil dari google images


13.10.12

Tak Ubah Seperti Anjing!

Seandainya anda bersifat seperti ini... Anda tak ubah seperti anjing...




     

10 Ciri Wanita Idaman

Haaa... Nampak x cover ni? Nampak tak permainannya dia di situ? Nak highlight pasal Dr Ezani ke? Atau majalah Anis ni? Ke sape-sape yang bernama Anis di luar sana...? Nampak tak? Nampak tak? Abstak sungguh pemikiran aku ni kan?

Niat asal, nak korek-korek cerita dari jiran sebelah tu... Singapura. Nak jugak tahu ape agaknye isu yang akan dimainkan oleh media sebelah sana setelah kekalahan pasukan LionsXII di tangan pasukan ATM sewaktu semifinal Piala Malaysia 2012 tempoh hari. Namun, ternyata, isu kekalahan tu dikupas dengan penuh hemah oleh wartawan dari sebelah sana. Walaupun berbunyi-bunyi juga tentang masa tambahan yang berlanjutan lebih dari masa yang ditetapkan tu. Kesimpulannya mereka ni akur. Adat berlawan, mesti la ade kalah menang. Walaupun hakikatnya ATM memang deserve to win sehhhh (sentimen sungguh ayat tu).


Dalam mencari-cari cerita pasal bola, terpandang aku artikal ni pada akhbar online tu.  Bila aku baca, ternyata ianya amat molek kalau dikongsikan sebagai panduan mahupun sekadar bacaan tambahan. Oh ye, artikal ni pada aku, tiada langsung bersentimen sexist. Bukan pun bersifat meng'condemn' mana-mana khususnya kaum wanita. Segala yang dituliskan adalah fakta-fakta positif yang boleh dipraktiskan. Jadi, bila terbaca artikal yang aku lampirkan ni, jangan la ade yang emosi pulak. Okey... Selamat membaca di hulung minggu...


Setiap jejaka punya cita rasa tersendiri sama ada semasa mencari temanita, isteri atau wanita. Berikut disenaraikan 10 ciri yang diburu kaum lelaki tanpa mengikut urutan khusus.


1. Keyakinan
Lelaki suka pada wanita yang yakin pada penampilan diri, percaya pada kemampuan sendiri dan tidak kerap menuntut pengesahan pasangan. Memang lelaki berasa seronok jika wanita bersandar kepadanya untuk sokongan di saat dirinya berasa tidak selamat. Namun, jika asyik melekat, ia begitu merimaskan! 
2. Humor
Wanita yang suka ketawa dan bersenda adalah yang dapat membantu lelaki meredakan tekanan. Malah, lelaki mahukan wanita yang boleh mentertawakan diri sendiri. Jika wanita terlalu serius dan kerap berpandangan negatif pada setiap yang berlaku dalam  kehidupan, ia mudah membosankan lelaki. Suntiklah keceriaan dalam hidup Cik Abang dan ia bakal menambat hati si dia.

3. Penampilan
Ia tidak dapat disangkal dan merupakan ciri penting di awal perkenalan. Lelaki menyukai wanita yang bijak mengurus dan  mendandani diri serta sentiasa menjaga kebersihan. Seseorang wanita itu mungkin agak kurang cantik, namun, jika perkara di atas diambil perhatian, lelaki boleh tetap berasa wujudnya tarikan ciri-ciri kewanitaan.

4. Berdikari
Wanita yang berdikari mudah menarik perhatian kebanyakan lelaki kerana ia petanda wanita itu memiliki kehidupan tersendiri. Kaum lelaki senang jika wanita itu memiliki kumpulan teman sendiri daripada sekadar bergantung kepada dirinya seorang. Hakikatnya, lelaki juga mahukan ruang peribadi. 

5. Memahami
Lelaki mahukan wanita yang memahami dan bukan asyik merungut. Cubalah menerima lelaki itu seadanya dan buatlah perubahan kecil jika perlu, sukai apa yang dia suka dan juga sebaliknya. Mereka mencari wanita yang boleh menghargai dan menjadi penyokong, bukan wanita yang terusterusan meleteri setiap perbuatannya. 

6. Jujur & setia
Tiada sesiapa yang mahukan pasangan yang tidak jujur. Lelaki juga mahukan jaminan serupa. Mereka mahukan seorang wanita yang dapat dijadikan tempat beliau bersandar harapan serta sentiasa berada di sisinya. Lihat sahaja jumlah perpisahan dan perceraian akibat tiadanya kesetiaan di antara pasangan. Maka itu, bukanlah satu kejutan ciri-ciri ini amat penting dan menjadi buruan kaum lelaki. 

7. Matang
Berbual umpama si anak kecil kadangkala membuat wanita tampak comel. Namun, kebanyakan lelaki mahukan wanita yang matang dengan inti perbualan yang masuk di akal. Perbualan normal itu tidak termasuk topik yang melibatkan pakaian dan juga soal solekan. Wanita harus mengetengahkan topik yang menarik tanpa bertindak keterlaluan.

8. Mudah mesra
Dalam soal menjalin hubungan serius, ramai lelaki mahu mencari gadis bak jiran di sebelah rumah atau cakap mudahnya, seseorang yang boleh diperkenalkan kepada keluarganya. Mereka mahukan wanita yang mudah mesra, seronok ketika bersama, tidak peduli jika solekannya mula comot, santai dan mudah berasa gembira.

9. Penyayang
Wanita yang menunjukkan keprihatinan diburu kaum lelaki. Contohnya, memasak untuknya, menyeterika pakaiannya, bertanya sama ada beliau sudah makan atau ciuman apabila dirinya suram. Apabila wanita memberikan perhatian seumpama ini disulami perkara-perkara kecil lain, di samping memberikan lelaki ruang peribadi, wanita sebegini pasti mampu menambat hatinya. 

10. Menyokong
Jika hubungan jangka panjang merupakan sesuatu yang difi kirkannya, lelaki bakal mencari wanita yang dapat memberikan dirinya sokongan. Lelaki dalam usia 20-an tahun yang sedang bergelut dengan kerjaya, memerlukan wanita sebagai pendengar tanpa memperkecil-kecilkan dirinya. yang dicari lelaki


Baran


Aku realized yang aku menghidap penyakit baran super kronik di tahap kronik. Aku x bangga pun...  Dan aku jugak sedar yang selama bertahun menghidap penyakit ni, aku mampu menyeimbangkan penyakit ni dengan ubat sabar dan diam. Saban hari aku risau la, kalau-kalau watak hitam ni menguasai hati aku. Aku risau aku hilang pertimbangan dan merosakkan serta mencederakan apa yang ada  disekeliling aku... 
Aku risau aku bertukar manjadi makhluk hijau. 
Aku risau...  Tanpa aku sedar, 
aku tumbuk muka kau sampai lumat!  

12.10.12

Dasar Barua!


Barua... Rujuk Kamus Dewan Edisi ke-4 muka surat 132... Barua itu bermaksud orang perantara yang digunakan untuk mengerjakan sesuatu pekerjaan jahat... Ada barua di kalangan kita? Pernah digunakan sebagai barua kepada siapa-siapa? Atau terpaksa menjadi barua untuk kepentingan diri? Sanggupkah? Gadai maruah... Gadai pegangan... Gadai segala-gala...?  

Pada aku, bila sudah menjadi barua, hinanya lebih buruk dari seekor lembu yang dicucuk hidungnya. Mahu lari, sakit. Ditarik sakit. Duduk diam pun sakit dengan hidung yang sudah dicucuk tali. Tertambatlah sang lembu di mana-mana. Hidup berpasrah pada kemahuan tuannya. Sampai hukum... Bersedialah untuk disembelih pada lehernya... 

Bagi barua-barua pula, hidung tidaklah terikat, cuma ada sesuatu yag lebih teguh daripada tali yang mengikat barua-barua ini pada tuannya. Barua diikat dengan wang. Budi juga punyai peranan dalam menambat barua-barua ini. Begitu juga dengan kesenangan, pengaruh, dan perkara-perkara yang seangkatan dengannya. Bagi barua, tuan sudah memberi, maka ketaatanlah sebagai balasan. Bagi tuan kepada barua, apa sahaja boleh diberi, asal tercapai hajat di hati...

Apa lagi yang harus aku katakan tentang barua-barua ini? Menempel-nempel... Angguk pada perkara yang tidak difahami... Ketawa pada perkara yang bukan jenaka... Bersiaga melakukan apa sahaja biar disuruh 'makan tahik'!... Pada mereka, tuan adalah entiti yang paling mulia... Bawah sedikit darjatnya dari tuhan yang boleh disembah... Agaknya, kalau manusia itu percaya yang tuhan itu tiada, maka Tuanlah yang akan di dewa-dewakan!

Barua hilang maruah. Tiada maruah. Dan tidak perlukan maruah... Mahu bertindak dan berfikir mengikut rasional sendiri pun sudah tentu tidak termampu. Nak dibuat macam mana... Tuan adalah segala-galanya... Bagi barua, apa yang tuan katakan buruk, biar baik, tetap jadi buruk... Kawan jadi lawan, mesti ikut kata Tuan. Siapa berani lawan kata Tuan yang dah dianggap Tuhan pemberi nikmat? Kasihan... Hilang pendirian...

Hey barua! Pada aku, kalian tak ubah bagai debu-debu berterbangan. Tidak mendatangkan apa-apa! Bodoh, miskin lagi meminta-minta juga tidak layak berada di muka bumi tuhan ini sebagai manusia. Bukankah elok jika Si Barua diciptakan sebagai lembu sedang hinanya pun kurang lebih seperti lembu juga...  

Hey tuan! Aku tidak akan mampu kau 'beli'... Yang buruk tetap buruk pada mata aku. Tak perlu berbudi. Jika berbudi pun, menjadi barua bukanlah cara aku membayar budi. Pengaruh kau tidak akan mempengaruhi aku. Aku adalah manusia yang mewarisi sesuatu yang diperturunkan oleh nenek moyang aku... Ia dipanggil 'JATI DIRI'. Bukan seperti mereka-mereka itu.... DASAR BARUA!!!  

11.10.12

"Gardis Itew"

Wei Minah... Pinjam gambar ko sekejap... Pasal ko kan suke jadi icon "mahu comel"...

Mase aku tulis tajuk kat atas tu, aku teringat satu entry yg ditulis oleh Zufikar Hazri tak lama dulu. Tajuknya "Kisah Natrah 'Nate' yang mahu comel"... Kes yang berlaku kat aku dalam beberapa minggu yang lepas ni, saling x tumpah, sebijik macam ape yang dikisahkan oleh Zulfikar dalam entrynye tu. 

Nak dijadikkan cerita, beberapa minggu yang lepas, aku telah secara eksidennya telah berchatting dengan sorang awek ni. Umurnya sedang-sedang muda. Rupanya sedang sedang sedap je mata memandang. Aku kenal dia masa aku kerja di sebuah syarikat swasta ni. Ade jugak aku jeling-jeling awek ni masa aku kerja kat situ. Tapi dek kerana sibuk dengan urusan tugas-tugas hakiki, x sempat la aku coba-coba mengorat awek ni secara officialnya.

Oh ye... Nama awek ni... Kamisah... (Bukan nama sebenar...)

Masa aku online FB aku, kelihatan Kamisah juga sedang online. Aku nampak kaler hijau menyala kat status chatnya. Kaler hijau tu macam menggamit-gamit hati aku untuk klik pada nama Kamisah tu dan terus taip "Hai... Ape khabar?"... Aku pun tunggu si Kamisah ni membalas teguran chat aku tu... Tunggu punya tunggu.. Punya tunggu.. Punya tunggu.. Kamisah tak respond-respond... Hmmm... Tak layan le tu... 

Dek sebab bosan menunggu, gatal pulak tangan aku mengalih cursor mouse tu ke arah nama Kamisah. Automatik  kuar garisan link ke profile Kamisah. Terus aku right klik dan... Open link in new tab... Terus aku menstalk profile Kamisah dengan hati yang girang... Mana la tau... Kot ade gambar-gambar yang syok ditatap... Naluri nakal orang bujang terus dirasuk setan... 

Ahhh.. Bosan tengok gambar.. Tak de benda best pun.. Terus aku klik pada profile Kamisah... Tengok-tengok latar belakang beliau.. Ohhh... Orang Selangor je.. Anak buah Khalid Gagap le rupenye.. Background study boleh tahan... Pengalaman keje bersepah.. Hmmm.. Menarik jugak untuk diexplore lagi dan lagi... Yang penting... Status... "Single!"

Terus aku ke wall Kamisah. Duk stalk-stalk. Alah macam yang korang jugak selalu buat tu. Duk intai-intai wall orang lain. Bace ape status yang diupdate hari ni. Korang biase buat kan? Demi mencari cerita-cerita sensasi yang boleh disebokkan tu... Kan? Betol tak? Hahahaha

Masa aku mula-mula baca status Kamisah, aku rase Kamisah ni biase-biase je. Just a so so je la... Lepas tu, terus aku baca lagi dan lagi status-status beliau... Dan aku mula merasakan something yang macam tak kena, yang mula merobah persepsi aku pada Kamisah ni... Melalui terma-terma yang digunakan mula menunjukkan yang Kamisah ni mungkin menghadapi kecelaruan identiti... Ewahhh, macam psychiatrist pulak aku ni kan...

"Jew"... "Napew"... "Timex"... "Taw"... "Itew"... "Apew"... "Tapey"... "Lax".. Aduh.... Begini rupanya kamu Kamisah. Terus aku matikan niat untuk langkah seterusnya... Dan tatkala aku nak pangkah untuk close tab profile Kamisah, tibe-tibe... Ceplup! Chat window kecik kat tepi tu tetiba naik. Kamisah balas teguran aku... 

"Hye wak... Kitew baik jew... Awak lax?"
"Sihat2..."
"Cowy. makan timex. X pasan ade msg msk..."
"Hehehe.. Tak pe... Tak pe... Saje tegur"
"Kjew mana skunk?"
"Sy keje kat UiTM. Amacam keje ok?"
"Okies jew. Awak lax?"
"Ok je"

Macam tu la lebih kurang. Tak payah la aku nak cerita semua yang aku borak dengan die ni. Tak de yang menarik pun. Cume, ye la... Terma-terma Bajet Cute or Bajet Comel yang Kamisah gunakan tu yang sedikit menarik perhatian aku. Menarik perhatian tu, bukan bermakna aku tertarik. Cuma perasaan aku lebih terjerumus ke lembah perasaan "Annoying Gile!!!"...

9.10.12

Ngape Ek?


"Eh Fadil, aku dengar kau baru beli kapal selam?"
"Hak ah. Baru je beli"
"Wahhh... Mana? Apsal tak bawak mai? Bak la kunci kapal selam tu. Boleh aku cube, test, try..."
"Motip? Ko ni quality control ke?"
"Ler... Ape salahnye bagi member2 test... Eh, warna ape?"
"Putih"
"Ler apsal beli kapal selam warna putih? Kenapa tak tanya aku dulu... Kau pakai kapal selam warna putih nanti kalau kena kotor sikit, mudah nampak... Apsal x amik warna hitam... 
Baru smart... Putih tak boleh bla la... Mau seminggu sekali kena cuci... Fuh.. 
Kalau aku la, memang tak larat..."
"@@$#$#@"
"Weh... Brape harga?"
"Kenapa tanya?"
"Bulan-bulan bayar berapa?"
"Kenapa?"
"Berapa?"
"Ade la dalam 20K"
"Mak aihhh... Mahal gile... Kau beli kat mana?"
"Kedai menjual kapal selam la..."
"Ye la kat mana?"
"Kat Subang"
"Lerr apsal beli kat Subang... Aku ade kedai murah.. Harga 19.90K je..."
"Oooo ye ke? kat mana?"
"Kat kedai member aku kat Nilai..."
"Oooo... Nilai tu kat mana?"
"Kat Negeri 9"
"Oooooo... Mana dekat? Subang ngan Shah Alam atau Nilai ngan Shah Alam"
"Subang ngan Shah alam la.."
"Oooo.. Ingat kau tak tau tu... Masa ngan jarak pun kos kan?"
"Hak ah..."
"Kau ade 20K?"
"Tak de... Tak mampu..."
"19.90K? Mampu?"
"Tak mampu..."
"Kau minat kaler ape?"
"Hitam"
"Ade aku kesahhhh?!"
"Gluppppp... Heheheh"
"Kalau aku amik warna hitam, basuh setahun sekali. Kemudian beli di Nilai kat kedai kawan kau tu dan bayar 19.90K, pakai duit sapa?"
"Hehehe... Duit kau la..."
"So, tak salah la kalau aku kata yang kau ni seorang yang SUCK!"
"Glupppp..."

Moral nye... Bercakap memang senang... Kadang-kadang kite tak sedar bile kite bercakap tu, kite dah menceroboh masuk had sempadan privacy orang lain. Kadang-kadang kite tak sedar yang orang lain tak "hadap" nak dengar pandangan kite... Soal taste, bukan ke ikut kepuasan masing-masing...  HORMAT! Kepuasan untuk diri sendiri... Tapi dalam memberi pendapat, tak perlu nak syok sendiri sampai nak suruh orang lain bertindak ikut taste kite. Tu bangang namanya! Serious bangang tahap dewa! Macam lu nak cari bini la... Patut ke gua yang bagi specification bini yg macam mana yg patot utk lu... Tak pon, kalau lu dah berbini, patut ke gua komen itu ini pasal bini lu.. "Wehh, bumper bini lu kureng laaaa"... Hah, macam tu... Sure lu rase nak tumbok muke gua kan... So x payah la nak 'berpendapat' sangat sampai aku rase pendapat lu tu macam nak mengkondem pulak! 

Cakap memang pandai... Pasal cakap tu FREE!

8.9.12

Saya Suka Bunga Itu



Kat kampung mak aku ade tanam bunga ni... Dari jauh nampak mcm pokok pandan yg baru nak naik... Tak sangka pula yang bila berbunga ia tampil dengan bunga yang indah sebegini... 

Bebaru ni, aku terpandang lagi bunga ni entah mana aku tak berapa ingat... Ia tersangatlah indah... Tergamit hati untuk memilikinya untuk dibawa pulang and tunjuk kat mak aku... Mak aku pun mesti suka juga...

Sekian... Mencari mood untuk kembali menulis... 

18.7.12

El Gato Beronne


Nama Penuh: El Gato Beronne
Nama Tak Penuh: Beronne 
Spesis: Kucing! 
Umur: 2 Bulan
Tarikh Lahir: -
Lokasi Ditemui: UiTM Shah Alam
Catatan: Kucing ni hampir seminggu dipelihara. Sudah mula menampakkan tanda-tanda tumbesaran yang menggalakkan. Semakin gemuk dan buncit berbanding ketika ditemui. Kuat jugak beraknya. Atas sebab itu diberi nama 'Berrone' a.k.a 'Berak'!

 El Gato Berrone
(Si Kucing Pemberak Kuat!)

Muke kesian. Dek tak sampai hati. Gua pungut lu Berrone! 

Tak larat... Tak larat... Ni gambar waktu Berrone ditemui bergelandangan di tepi longkang tempat kerja aku. Ditemui dalam keadaan homeless, lapar, menggigil-gigil, dan macam dah nak mati pun ade... Aduhai... Sape la buang anak kat sini... Tau 'buat'  je Mak ngan Pak kau kan!... Moralnya manusia jangan duk ikut perangai binatang!

"Bajet Sweet jer kan tulis pasal kucing. Meluat aku bace" berkata Leman 
di dalam hatinya...

"Ahhh... Aku pun naik meluat nak tulis pasal kau Leman..." 

17.7.12

"U" Turn? Katakan Tidak!


Aku ada satu jalan sahaja, iaitu untuk terus mara. Dengan masa yang kian suntuk, usia kian meningkat, tanggungjawab serta beban yang kian memberat. Cukup la satu jalan sahaja. Pengakiranya sudah tentulah mati. Tapi sebelum mati yang tidak diketahui bila, eloklah diisi hidup ini dengan pengisian. Aku mahu eksplore isi dunia. Mahu kumpul harta. Mahu cari ilmu atau paling tidak jadi 'intelligence'. 

Bila direnung-renung... Aku kenal diri aku sebagai insan yang Cekal Hatinya... Terima Kasih Tuhan... Semoga aku terus cekal...