12.10.11

Filem Al-Hijab : Apa kata aku..?

Sebelum membaca komen aku tentang filem ni, mari baca sinopsis filem ni. Aku Copy and paste je. Ntah dari mana ntak. Ape pun TQ... 


"Rafael merupakan seorang pelakon yang tidak mempercayai kewujudan hantu. Suatu hari dia ditawarkan watak utama untuk membintangi sebuah filem seram. Dia yang terkejut dengan tawaran tersebut sangat teruja dan berusaha untuk menjiwai peranannya sebaik mungkin. Malangnya Rafael tidak berjaya memperolehi perasaan takut yang dapat memuaskan hatinya. Puas dia berkunjung ke tempat-tempat yang dikatakan berhantu tetapi tidak pernah melihat kelibat makhluk itu. Teman wanita Rafael, Qiss yang pelik dengan Rafael itu mengadu perkara tersebut kepada ibunya. Ibu Qiss kemudiannya memberitahu Rafael mengenai apa itu hijab. Rafael berpeluang untuk melihat makhlus halus jika hijabnya dibuka.

Namun, hanya orang tertentu saja mampu membuka hijab tersebut. Rafael yang semakin buntu mencari seseorang yang boleh membuka hijabnya akhirnya menerima mesej aneh yang mengarahkan dia untuk pergi ke suatu tempat. Hanya di tempat tersebut hijabnya akan dapat dibuka. Sejurus sampai di tempat yang dikatakan, Rafael disambut oleh seorang makcik tua bersama anak perempuannya. Rafael hairan bagaimana makcik tua itu mengetahui hajatnya untuk membuka hijabnya. Rafael dibawa ke suatu tempat di ceruk hutan. Di situ makcik tua tersebut mula membuka hijab Rafael. Dari pandangan yang kabur, perlahan demi perlahan akhirnya Rafael dapat melihat sesuatu yang menggerunkan.

Dia berasa cukup gembira berbaur takut. Rafael meminta masa sehari untuk dia menggunakan ‘kelebihan’ yang ada pada dirinya itu untuk tujuan menjiwai watak lakonannya. Pulang kembali ke rumahnya, Rafael tidak menyedari ada ‘sesuatu’ turut menumpangnya pulang. Mula berasa tidak selesa, Rafael cuba untuk tidur namun gagal. Ada saja benda yang seperti mengganggunya. Setelah hampir 24 jam hijabnya dibuka, Rafael kembali ke rumah makcik tua tersebut untuk menutup kembali hijabnya. Berjayakah hijab Rafael ditutup semula atau dia terpaksa meneruskan hidupnya dengan ‘anugerah’ itu?
"

*****

Di kala para penonton sedang asyik menonton babak-babak seram yang dihidangkan, secara tiba-tiba kelibat dua kakitangan TGV Cenima KLCC menuruni tangga panggung mencuri perhatian.  Kedua-duanya berjalan bersahaja menghala ke pintu keluar. Tumpuan terhadap jalan cerita sedikit terganggu. Masing-masing saling berpandangan. Tertanya-tanya. Apabila pintu "Exit" dikuak keluar, masing-masing berbisik."Hahhh! Dah habis ke?". Aku yang ditemani Erni ketika itu, turut ditanyakan soalan yang sama. "Awak... Cite ni dah nak habis ke?" bisik Erni ke telinga. "Hak ah kot.." Aku menjawab ringkas. Seperti biasa, apabila pintu bertanda "exit" itu dibuka oleh kakitangan panggung, ertinya tayangan sudah tiba ke penghujung.

Begitulah yang berlaku kepada tayangan filem Al Hijab ni. Sebuah filem air tangan Pierre Andre, yang turut membintangi filem itu sebagai tonggak utama (Rafail), selain membariskan pelakon-pelakon seperti Fathia (Qis), Maimon Mutalib (Mak Itam), Nor Albaniah (lama tak tonton lakonannya) dan lain-lain. Kalau nak dibandingkan dengan filem seram lakonan Pierre sebelum ini, Jangan Pandang Belakang (JPB), filem Al Hijab ini nyata amatlah ringkas-ringkas sentuhannya. Jalan cerita serta Watak-watak yang dimainkan juga tidak dikembangkan serta tidak dihuraikan secara detail menjadikan Filem ni macam main short cut - short cut sahaja. Adakah filem ini sememangnya dirancang begini, atau kurang perancangannya.

Al Hijab. Mula-mula aku terpandang tajuk filem ni pada paparan senarai tayangan, aku fikir filem ni satu kelas filem-filem berjurnal dahwah islamik seperti Filem Nur Kasih, Ayat-ayat Cinta, dan lain-lain filem bercirikan dakwah. Sebab berdasarkan tajuk tu, minda aku sempit membayangkan seorang ustazah yang warak yang terperangkap dek cinta seorang ustaz. Heheheh. Al maklumlah, sering sibuk dengan kerja serta jarang menyelak halaman "Hiburan" pada surat khabar yang aku baca, menyebabkan aku kurang alert dengan kewujudan filem ni di pawagam. Rupa-rupanya filem journal seram. Itu pun setelah direcommend oleh erni.

Filem ni bermula dengan adegan seram "biase-biase" filem melayu yang... boleh lahhhh membuatkan gigil tu datang. Sepasang couple yang tersesat beberapa jam di sebuah jalan yang terpencil dan gelap, secara tiba-tiba ditahan sekumpulan lelaki yang turut menghadapi masalah yang sama. Menurut kumpulan lelaki tersebut, keadaan itu berpunca dari gangguan makhluk halus yang mengganggu salah seorang penumpang yang mereka yang mereka bawa untuk tujuan berubat. Ketika dalam perbincangan untuk mencari jalan keluar dari tempat itu, berlakulah beberapa kejadian aneh. Yang agak seram jugaklah. Sehingga menyebabkan terdapat segelintir penonton yang menutup mata. Tak berani untuk tonton adegan seram tu. Intro yang baik untuk sebuah filem seram. Menghadirkan rasa teruja untuk terus menonton.

Apabila filem menuju ke suku tayangan aku mula hilang tumpuan. Aku la. Orang lain aku tak pasti. Puncanya disebabkan dari rasa "biasa-biasa" yang mula datang. Tambah lagi dengan adegan-adegan seram tu yang dah dapat dibaca. Tang mana seram tu nak datang. Tang mana hantu tu nak muncul dan tang mana suspen tu nak tiba. Adegan-adegan yang diselitkan,lebih kurang Jangan Pandang Belakang juga. Cuma hantu-hantu yang membintangi filem ni nampak lebih berseni solekannya. Lebih real dan hidup berbanding Hantu Raya yang 'keras kejung' dalam filem Jangan Pandang Belakang.

Ditengah-tengah jalan cerita, aku juga dapat membaca macam mana filem disudahkan. Especially bila Mak Itam memberi tahu Rafail yang hanya dia sahaja yang boleh menutup kembali hijab yang telah dibuka pada mata Rafail. Waktu tu aku dah mula relaks sambil mengharap munculnya babak-babak yang lebih mencabar. Mengharap lebih banyak hantu yang boleh kelihatan setelah hijab Rafail dibuka. Namun, hantu-biasa-biasa jugak yang muncul. Aku amat mengharapkan agar, Rafail ni bukan setakat boleh nampak hantu, malah boleh juga nampak syaitan yang sedang menghasut hati-hati insan-insan sekelilingnya. Boleh juga nampak jin yang dikatakan berdamping atau mengganggu manusia. Namun... biase-biase jugak...

Kehadiran watak 3 lelaki ketika Rafail mengalami kerosakan kereta sewaktu perjalan pulang dari rumah Mak Itam, sedikit menambah perisa. Gamat suasana panggung dengan keletah Ben Ngasri, Munir dan watak seorang lelaki Indon yang turut diganggu makhluk halus. Anehnya, pada waktu itu, hijab Rafail dah dibuka. Tak pulak Rafail tu nampak ade makhluk yang sedang mendampinginya sepanjang perjalanan menaiki lori tu. Mungkin Rafail hanya boleh melihat makhluk-makhluk tu pada waktu-waktu tertentu sahaja. Selepas sahaja adegan tu, korang akan terus dihidangkan dengan beberapa lagi adegan seram yang boleh la.... Kalau aku cerita kat sini, tak adil la buat Al-Hijab... Elok la kalau kalian tonton sendiri di panggung, atau tunggu sikit lagi untuk Tayangan Astro First.. Tak lama lagi release la kat Astro tu..

Dipendekkan cerita, Filem ni boleh tengok la. Tapi jangan pi sorang tau. Bukan sebab seram sangat. Takut nanti jadi bosan sangat. Aku lagi takut bosan dari takut akan seram tu. Hehehe.. Aku bukan orang yang berlatar pendidikan filem, maka ulasan aku tentang filem ini tidak lah menggunakan istilah-istilah serta ilmu-ilmu perfileman. Cuma yang aku tekankan disini ialah, sebagai orang biasa, yang mengeluarkan wang untuk membeli sekeping tiket wayang, aku berhak mendambakan sebuah tontonan yang memuaskan hati aku.  


Meh Layan Trailer Di Sini...

9 comments:

  1. Ehem!!! banyak kali nama erni tu disebut??!! Patutnye tengok nasi lemak 2.0 kan kan kan..ampunkan patik penunggu gua.. :D

    ReplyDelete
  2. sebenarnya... cerita ni klise..

    tapi aku pun tak tengok lagi.

    cuma ada misteri yg bermain...


    siapa itu eerrrrrnieeeee???\

    wuuuuUuUuuUuuuuu... misteriiiii

    ReplyDelete
  3. EFS: Ooo.. banyak ke? bape kali tu? boleh kire?

    Nasik lemak 2.0? Mana ade dalam list kelmarin... Jonny English ade la... hehehe

    ReplyDelete
  4. zul: klise... mmg klise... boleh bace jln cite... pi la tengok... tunggu astro first ok gak..

    Ernie? hahaha.. bile hijab dibuka.. aku je yg boleh nampak die... hehehehee

    ReplyDelete
  5. ika: tak ade mase sbb sebok la tu... hmmm...

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. hmm..mcm 50-50 bes je? xpe, nak tgk la, tp tggu kluar astro 1st kalo cte2 melayu ni..hehe

    ReplyDelete
  8. h A n Y S : stuju je... boleh tengok berkali2... sampai lebammmmm...

    ReplyDelete