12.9.11

Pen Merah, Pen Biru. You Marah, I Love You..



tet 


tet 


tet 

2

tet 

1

tetttttttt

Sebuah terbitan The Universal Cartoon Studios
Dengan Kerjasama
The Pixar Animation Studios

MEMPERSEMBAHKAN SEBUAH FILEM ANIMASI 3D...

Pen Merah, Pen Biru... You Marah, I love You...
********
"Hai kalian. Terima kasih kerana sudi menemani kembara aku di sini. Hayatilah sebuah perjalanan hidup yang dipenuhi cabaran ini. Relaks.. Sandarkan kepala ke kerusi... Nikmati bersama insan-insan tersayang, bertemankan hidangan pop corn dan carbonated drinks... Ohh ya.. satu pesanan ku, jangan lupa, Please turn your mobile to silent mode. Kedua, dilarang membuat rakaman untuk salinan cetak rompak. Anak-anak muda, pasangan bercinta, jangan melakukan "aksi lain" selain menonton cerita ku... Selamat terhibur..."

Aku sebatang pen "ball point". Nama ku Bohlpen. Aku dilahirkan di sebuah kilang yang terletak di pinggir bandar di sebuah kota industri yang pesat membangun. Hari ini merupakan hari pertama aku diciptakan. Sempena terciptanya aku, aku bersama-sama rakan-rakan diraikan pada satu majlis keraian yang ringkas. Aku bersama yang lain diperkenalkan kepada jurnalis. Agar cerita kehebatan ku dihebahkan kepada semua. Gambar-gambar ku diambil dari pelbagai sudut. Pastinya untuk tujuan hebahan. 

Tentang diri aku. Kalian tentu biasa dengan penggunaan ball point bukan? Di mana pun kalian berada, siapa pun kalian, tidak kiralah apa juga lapangan yang kalian ceburi, ball point-ball point yang kalian gunakan itu, kesemuanya adalah saudara ku. Cuma, dikalangan kami, kumpulan ku, adalah yang istemewa. Menurut pereka ku, aku bersama yang lain, diciptakan dalam bilangan yang kecil. Dilengkapkan dengan eksesori tubuh yang tahan dan terpilih, aku juga dilengkapkan dengan sentuhan akhir yang tampak ekslusive. Harga ku? Mampu milik. Pastinya kepada yang mampu-mampu sahaja.

Hari ini, aku bersama saudara-saudara ku menjalani proses akhir di kilang ini. Pembungkusan. Bermakna, selesai sahaja proses ini, aku bakal meninggalkan kilang ini. Waktunya aku tidak pasti. Namun, jujur aku katakan, aku sudah tidak sabar untuk melangkah keluar. Untuk bertemu pemilik ku yang pastinya bertuah memiliki aku. Destinasi ku seterusnya, pasti ke sebuah kedai yang turut menawarkan barangan ekslusive lain seperti juga aku. Berkemungkinan aku akan menepuh perjalanan yang amat panjang dan berhimpit-himpit di dalam kegelapan, bersama-sama dengan yang lain. Jangan ke mana-mana ya. Tunggu aku tiba ke destinasi seterusnya.

*******

Wahhh.. Pertama kali semenjak sekian lamanya, dapat melihat cahaya di nagara yang panas dan lembap ini. Aku sangkakan beberapa hari, rupa-rupanya berbulan-bulan aku menempuh perjalanan untuk tiba ke mari. Negara yang asing. Panas serta lembap cuacanya. Penduduknya juga halus-halus tubuhnya, berbanding di tempat asal ku. Bukan sahaja halus tubuhnya, malahan kulitnya, halus juga. Disamping bahasa yang lemah lembut serta santun. Aku mulai menyukai tempat ini.

Tepat tekaan aku. Tempat ku memang layaknya di kedai cenderamata ini. Barulah bertepatan dengan prestij ku, gaya ku, serta penampilan ku. Di sini aku ditempatkan ke dalam sebuah kotak pameran yang diperbuat dari kaca. Lampu-lampu kecil turut dihalakan mengelilingi tubuh indah ku. Kotak cermin, tempat duduknya aku kini, digilap saban hari. Lantas menyerlahkan lagi penampilan ku. Aku hanya perlu menunggu diri ku di miliki.

Hari demi hari, detik demi detik, aku lalui dengan sabar. Menanti dan terus menanti hinggalah ke detik yang ini. Kehadiran seorang rupawan yang wajahnya cukup lembut lagi indah. Memasuki kedai ini seolah-lah mencari sesuatu. Melihatkan kerumitan di wajah gadis itu, tuan aku, yang juga pemilik kedai itu menegur gadis manis itu.

"Hai miss, are you looking for a gift?" tuan aku menegur gadis itu dengan ramah tamahnya.

"Yup. But I am not sure yet la. Do you have any recommendation?" gadia manis itu memohon agar dirinya diberi sedikit panduan dalam memilih. Terlalu banyak barangan istimewa di kedai ini. Semuanya menarik perhatian sehingga berlaku rasa rambang mata pada setiap pengunjung yang hadir. Maka di sini lah Mrs Tan, pemilik kedai ini, akan memainkan peranan dalam membantu pelanggan.

"Ermm. Let me guess first. Emmm someone special?" Mrs Tan meneka. Dan bijak mengambil hati. Rata-rata sepanjang aku berada di kedai itu, Mrs Tan sangat gigih dalam menjalankan perniagaannya. Beliau juga bijak mengatur kata-kata dalam perbualannya dengan pelanggan. Ramai pelanggan yang datang tidak akan bersa hampa dengan layanan serta khidmat yang diberi oleh Mrs Tan. Cuma aku berharap, agar kali ini, adalah giliran aku untuk diperkenalkan kepada pelanggan ini.

"Ermm.. Yaaa..." pendek jawapan gadis itu. Pada wajah gadis itu, terukir satu senyuman yang manis. Pastinya gadis itu berasa selesa dengan layanan Mrs Tan.

"Very-very special one?" Mrs Tan menambah lagi. Kali ini disertakan dengan ekspressi seolah-olah bergurau mesra dengan gadis itu. 

"Yaa. Very-very special one... Hahaa" jawab gadis itu berserta angguk-angguk kepala. Senyumannya tidak lekang dari bibir.

"A guy? Erm.. Must be your lover.. Am i right?" 

"Hahaha. Ok right. My boy friend. But i lewat la bagi present for him. Suppose semalam. But my flight delay and i just arrived this morning" jelas gadis itu.

"Ok. Dont worry. Last present you bagi die ape?" soal Mrs Tan.

"Ermm. Jam tangan. Neck tie pun dah pernah bagi"

"Ok ok. Let me suggest u with this" terus kotak kaca tempat aku diletakkan di buka. Gadis itu meneliti aku. Berdebar aku rasakan pada saat itu. Berharap, inilah masa dan ketikanya aku dipilih untuk dimiliki.

"A pen? Is it okey..?" soal gadis itu mendapatkan kepastian.

"Of course. Trust me. He will like it. Everyday bila die guna pen ini, die pasti akan ingat you maa..." Mrs bijak meyakinkan.

"Ok la. Deal. But please ermmmm"

"Balut hadiah ka? Sure, provided and free of charge. You tak mahu jot something ke?. I bagi u a card. Dont worry free gift. And you bole cuba pen ini sekali. Kalau tak okey, I ade stok lain."

"Sure.. sure.. Thanks remind me... How much?"

"RM 299 miss"

"Ok. Please make it fast please"


*******

"Dear Nasrul...
Pen merah.. Pen Biru... You marah... I love You.. 
Sorry my flight delayed and tak sempat celebrate brithday you..
With love.. Puteri...

Kad ditutup. Terpancar senyuman dari wajah tuan baru ku, Nasrul. Seorang eksekutif di sebuah syarikat kewangan. Kini bermulalah kehidupan aku bersama Nasrul "ku". Azam ku untuk memberikan khidmat terbaik buatnya. Ternyata juga tuan baru ku amat menyenangi aku. Tidak kira samaada diletakkan ke poket baju, mahupun diselitkan bersama diary tugasannya, ke mana sahaja tuan aku pergi dalam urusan kerjanya, pasti aku akan dibawa bersama. 

Kehadiran aku menjadi pembakar semangat kepada Nasrul. Aku dijadikannya sebagai antara barang-barang kesayangannya. Hidupnya menjadi tersusun dengan kehadiran aku. Maklumlah. Segala aktiviti melibatkan tugasannya akan dicatatkan meggunakan aku. Yang sentiasa berada disampingnya. Prestasi kerjayanya juga gemilang bersama aku. Beberapa kejayaan turut ditempa sepanjang ketika ini aku bersamanya.

Perhubungan Nasrul dengan Puteri juga ku lihat sebagai berjalan dengan penuh warna-warna keindahan. Aku sering melihat mereka bersama dalam keadaan yang begitu ceria. Biar pun bekerja di syarikat berlainan, sesekali, kedua pasangan ini akan mencuri-curi masa untuk makan bersama. Pada masa itulah Nasrul akan turut membawa aku bersama. Sengaja diletakkan aku pada poket bajunya. Agar kelihatan oleh Puteri. Pernah juga Puteri bertanya tentang aku apabila terpandang aku pada poket baju Nasrul.  

“Pen tu okey tak? You suka?”

“Okey. Okey sangat. Pandai you pilih. Sedap la dipakai. Sesuai sangat untuk tulisan I yang cakar ayam ni”

“Hahahahaha” perbualan mereka itu disudahkan dengan hela tawa yang bahagia. Dan aku turut bahagia bersama mereka.


********

Berbulan aku melihat mereka bahagia. Hinggalah pada suatu hari. Hari itu mengubah segala-galanya. Mengubah tuan aku. Mengubah aku. Juga mengubah kekasihnya, Puteri. Hari yang sebegitu malang buat kami. Di mana kebahgiaan mereka mula tergoyang akibat sesuatu yang tak mampu mereka elakkan. Restu keluarga.  

Nasrul menerima satu pesanan ringkas di telifon bimbitnya. Berhubung apa, dan dari siapa aku kurang pasti pada mulanya. Cuma yang pasti selepas sahaja menerima pesanan itu, wajahnya  berupah. Hilang seri, seolah-olah sesuatu petaka yang sedang menimpanya. Didailnya telefon bimbit beberapa kali, namun, panggilan demi panggilan yang dibuatnya tidak bersambut. Aku runsing melihat perubahan dirinya.
 
Nasrul sekadar mundar mandir gelisah dipejabatnya. Rutin hariannya tidak dipedulikan. Panggilan talifon ada yang dijawab ada yang dibiar tak bersambut. Satu perubahan yang ketara aku lihat. Sesuatu yang amat memeranjatkan aku apabila potret wajah Puteri yang biasa diletakkan di atas mejanya diraih keras dan terus dilemparkan ke dinding. Terhambur segala kaca yang melindungi Potret indah itu. Bagaikan ada amarah yang tak tertahan di benaknya . Kini aku sedari, tidak lain dan tidak bukan. Hubungan mereka pasti sedang dilanda petaka!

Kunci kereta diraih bersama telefon bimbit. Termasuk juga aku serta beberapa barang-barang yang lain. Nasrul terus berlalu meninggalkan pejabatnya. Teguran rakan-rakan tak dipedulikan, tidak seperti selalu. Rata-rata yang terserempak dengan Nasrul, melihatnya benar-benar aneh sekali. Firasat aku kuat merasakan yang, pejabat Puteri lah tempat yang bakal dituju Nasrul. Pintu kereta dihempas keras. Enjin dihidupkan dan ketika memandu, pedal minyak ditekan semahunya. 



“Hai En Nasrul” Tegur penyambut tetamu ketika Nasrul tiba di ruang legar pejabat Puteri berkerja.

"Puteri ada?" soal Nasrul dengan ketat pada wajahnya yang tak mampu lagi dilindung-lindung.

"Ada, tapi Tengku Puteri tak mahu berjumpa siapa-siapa hari ini. Termasuk En. Nasrul. Kalau Encik Nasrul... Encik Nasrul. Tunggu Encik… En Nasrul tak dibenarkan masuk. Ini arahan Tengku Puteri"

Belum pun sempat penyambut tetamu menyudahkan kata-kata,Nasrul menyerbu masuk muka pintu pejabat yang betulis dengan nama "Y.M Tengku Puteri Sarah Bt YM Raja Hassan. Nasrul bukanlah asing bagi pekerja-pekerja di pejabat itu. Malah sering sahaja keluar dan masuk secara kerap untuk bertemu Puteri. Namun, hari itu tidak seperti biasa. Sesiapa pun enggan ditemui malah dilarang memasuki pejabat Puteri. Arahan itu langsung tidak dipedulikan Nasrul Malah terus meluru menuju kea rah Pejabat Puteri.


"Maaf Tengku. Saya dan bagi tahu but...."

"It’s ok Ika. Let him" ujar Puteri Sarah. Penyambut tetamu segera mengundur diri dan menutup pintu.

"Explain!" Nasrul menengking sambil menunjukkan pesanan ringkas yang diterimanya. Itulah pertama kali aku melihat tuan ku yang selama ini berperwatakan pendiam secara tiba-tiba naik angin.

"I dah explain panjang lebarkan? Tak cukup ke?" jawab Puteri.

"Ini bukan explanation! But ini tak bertanggungjawab! You tak pernah berbincang dengan I tentang perkara ni" kata-kata Nasrul yang akhir itu bagai disudahkan dengan nada segumpal kekecewaan yang amat. Segala kekuatannya bagai hilang lantas terus terduduk pada kerusi di hadapan Puteri. Kedua-dua tangannya ditekapkan pada ubun-ubun kepalanya. Nasrul tertekan.  

 “I tahu you marah. I tahu you kecewa. But bukan you sorang yang alami. I pun sama. But ape yg boleh I buat. Ni kehendak parent I. Hidup I ni terikat dengan tradisi keluarga Nas, you tau tak? I tak boleh, malah tak akan belakangi keluarga I semata-mata..." kata-kata itu bagai terhenti di situ. Tak terluah. Puteri mula menahan sebak serta air matanya yang hampir tertumpah.

"Semata-mata what?! Semata-mata because you nak hidup dengan orang kampung macam I? Semata-mata nak penuhi cerita dongeng cinta bangsawan you dengan rakyat biase macam I?

“Nas please, I tak pernah fikir macam tu. I…” Puteri memintas kata-kata Nasrul. Namun belum sempat menghabiskan kata-kata, Nasrul terus meningkah.

“You never explain me tentang tradisi family you yang menghalang orang macam.  Kalau lah yang I tahu wujud perkara macam ni, awal-awal dulu I nafikan rasa hati I pada you. Waktu mula-mula you datang pada I. Waktu mula-mula yang you cakap, you anak raja yang keluar istana untuk hidup macam orang biasa!” Nasrul mengungkit segala-galanya.

“Nas.. Please stop it” Puteri merayu agar Nasrul berhenti menyakitinya.

“But nak buat macam mana. I jatuh hati pada Puteri yang membawa impian cerita cinta dongengnya. Cinta pada puteri yang keluar istana membawa cinta main-main! Cinta coba-coba!"  

"Nas… I tak bermaksud.." esak-esak tangisan mula terbit.

"Enough Puteri!" Nasrul terus bangkit lalu meninggalkan pejabat Puteri.

Nasrul ke tandas. Mencuci mukanya. Wajahnya ditatap pada cermin. Sekali lagi wajahnya dicuci. Kemudian dilapkan dengan kertas tisu yang dicapainya ketika memasuki tandas tadi. Poketnya diseluk. Lantas mengeluarkan sekeping kad. Ya. Itulah kad yang diterimanya sempena harijadinya beberapa bulan yang lepas. Pemberian Puteri. Yang diserahkan bersama-sama aku. Kali ini firasat aku kuat mengatakan yang kad itu bakal terbuang. 

Firasat aku benar. Malah Nasrul melakukan lebh dahsyat lagi. Pemetik api diseluk dari poketnya dan dinyalakan. Kad ucapan itu dibakar. Hangus dan ditinggalkan ke dalam sinki. Aku mula risau akan sesuatu. Seandainya kad itu dibakar. Adakah aku bakal menerima nasib yang sama. Aku hanya menyerahkan nasib ku kepada takdir. Jelas sekali lagi aku benar. Nasrul mengeluarkan aku dari poketnya. Direnung aku dengan wajah yang bengis. 

"Huh! Pen merah, pen biru.. Now aku betul-betul marah.. But it doesn’t meant anything to you right?!" serentak itu, aku terus dicampakkan ke lantai. Terhempas aku pada lantai. Mujur Binaan tubuh ku kukuh. Dan aku tidak mengalami sebarang kerosakan. Nasrul terus berlalu pergi. Itulah kali terakhir aku melihatnya.

*******

"Ehh... Siapalah yang  dok buang pen lawa-lawa ni?" tubuhku diangkat lantas dilap.

Tolong!! Pulangkan aku kepada tuanku.. Aku hanya ingin bersama tuan ku. Aku tahu dia tidak sengaja membuang aku. Tolong!!!  

"Ni kalau tolak kedai ni 30 ke 40 ringgit boleh dapat ni..." lelaki itu membelek-belek aku. Terus aku dimasukkan ke dalam poketnya.

Hah! Tidak. Tolong kembalikan aku kepada tuan ku….! 



********

"Kami menerima dan menjual barang-barang terpakai pada harga yang boleh dirunding" Itulah yang tertulis pada kain rentang sebuah kedai menjual dan membeli barangan terpakai yang dikunjungi lelaki yang menemui aku tadi. Keadaan kedai yang lusuh. Dengan suasana hiruk pikuk bandaraya menjadikan aku sedikit janggal dengan tempat baru. Namun aku harus segera membiasakan diri ku dan menerima semua ini sebagai sebuah takdir. Jauh did al hati. Aku merindui tuan lama ku Nasrul dan kekasihnya Puteri. Namun apakan daya. Bermula dari saat itu, aku tidak lagi akan bertemu mereka. Semoga perhubungan mereka berakhir bahagia seperti biasa.  

"Bos, berapa you mau ini pen? Gua mau tolak la" aku di serahkan kepada taukeh Cina yang agak berusia itu. Di belek-beleknya aku beberapa kali. Sesekali mata pena ku di conteng-conteng pada kertas. Taukeh Cina itu menganggguk-angguk. Namun…

"Haiya.. Ini macam punye balang pun mau tolak ka? Ini balang tak de harge maaa" tersentak aku mendengar penjelasan taukeh cina itu. Bagaimana semudah itu dia menilai aku.

"Ala.. lu kasik gua 30 ka.. 40 ka.. ok laa..." lelaki itu menawar harga.

"Lua puluh ok la.." taukeh kedai itu menawar lagi.

"Ok la.. ok la.. Bagi la Gua 20... Lai lai" urus niaga mereka selesai di situ setelah taukeh cina itu menyerahkan 2 jeping note sepuluh ringgit kepada lelaki yang menemui aku tadi.   

“Lu manyak ong ma. Ini macam wa boleh untung besat punya. Haha. Boloh punye olang. Gua cakap 20 linggit pun percaya. Ini balang baik. Germany mali. Hahahaha” nampaknya taukeh cina itu berjaya memperdaya lelaki tadi.

Ternyata selepas ini aku akan dijual dengan harga yang lebih tinggi, Memberikan keuntungan yang berlipat kali ganda kepada taukeh cina ini. Tetapi, mengapalah dia harus berbohong. Hari ini aku belajar sesuatu tentang manusia. Berbohong untuk kepentingan diri sendiri. Aku teringat kepada tuan ku Nasrul. Adakah benar jujur penjelasan Puteri sewaktu meminta perpisahan kelmarin. Ataukah Puteri sekadar berbohong untuk melepaskan dirinya.

Tamat


********


"Ye, Mau cali ape?"

"Tu. Yang dalam poket lu tu"

"Ini balang tatak juai ma.."

"Lu tak jual kalau gua tak bagi lu harga baik kan.. Berapa lu mau"

"400"

"Weii.. Mana masuk akal”

"350 Mau tak mau. Ini balang Germany maa?"

"Ermm.. 250 gua angkat. Amacam?"

"300.. Last..."

"Ok..ok... 300!"



*****

2.33 am..
Sebuah lagi hasil tulisan SM Banjamin
Nota kaki: Suke entry ni? Komen-komen anda amat dihargai.. Kalau tekan "like" aku sayang korang... @>,----
Kalau korang share.. Memang korang teman terhebat!

20 comments:

  1. perghhh, ahadiat akashah punye jelmaan...

    celaka apek tu, beli rm20.. jual 300... harga baru pun 299...

    kesian pen tu.. ni semua salah puteri.. patut puteri di tembak dengan senapang gajah!

    ReplyDelete
  2. puteri jah haat !Puteri jah haaat!

    boleh jual novel ni Sam!

    ReplyDelete
  3. pergh bleh buat drama
    kurang hajor pnya apek

    ReplyDelete
  4. ni kumpul2.. blh buat novel cerita pendek.. syabas la pada SM Banjamin.
    tetiba teringan jam tgn saya pemberian ex-bf masa zaman rumaja dulu. Tp mlgnya jam itu sudah di curi oleh kwn adik & di jual kt kedai pajak gadai tak silap..
    PETUA ELAK DI SIHIR MELALUI GAMBAR

    ReplyDelete
  5. what hapen it must b a reason kan.
    watak antogonis si puteri ke apek???

    ReplyDelete
  6. marahkan nyamuk kelambu dibakar..hehe..nasrul ni pun...kalau nak marah2 tak baik buang barang tau..mahal tu..kalau saya jadi nasrul..kalau lah kan..saya sendiri gi jual pen tu..hehe..sbb saya dan apek tu je yang tau nilainya..well hanya jauhari mengenal manikam..sesuatu barang berlainan nilainya bergantung kepada siapa yang menghargainya.. :P

    ReplyDelete
  7. Zulfikar: thanks komen. ahadiat akashah punye jelmaan? amboi ko ni... asyik nak "up" je... thanks anyway jadi pembaca n pengomen tetap aku kat sini... aku je yang kadang2 tak terkejar blog ko yg maju jaye tu....

    apek tu mmg celaka... untung besar tu....

    ermm.. salah puteri..? aku pun tak concludekan lagi cerita ni.. tengoklah sape salah... doa-doalah akan ade sambungan nanati...

    ReplyDelete
  8. norinaomar: alahai.. jangan la terikut-ikut perasaan tu... kalau nak diikut-ikut tak patut puteri buat mcm tu kan... sian kat nasrul...

    jual noverl. haha.. kalau jual, norinaomar kene beli la ye... tq.. tu satu semangat untuk saye terus menulis...

    ReplyDelete
  9. Nyamuk Terbang: drama..? kire macam drama trilogi cinte la ek..? karya sharifah abu salem tu... mane la tau kan..? amin..

    ape tu memang kuang ajo... tapi mamat yg jual tu lagi bengong agaknye... ntah-ntah mat pet kot.. hahah

    ReplyDelete
  10. Miss Lady Iena Nazir: tu la.. tak buat research dulu.. kalau die refer kat internet ke.. kat cik lady iena ke.. mesti banyak untung.. tq komen.. amat dihargai...

    ReplyDelete
  11. THE LEKAT LEKIT STORY: oohh.. terima kasih.. insyaallah.. kalau ade idea mesti submit entry macam ni lagi.. bleh buat koleksi cerpen sm banjamin.. boleh la yek.. takat nak syok2 sendiri heheh...

    huhh.. kenangan tu.. barang2 sentimentel... sayang hilang.. but orang kate tu semua takdir... skang kan dah dapat hadiah yg lg sepesel.. new born baby.. tahniah..

    ReplyDelete
  12. ika: tu la.. actually tak conclude habis kisah nasrul ngn puteri ni.. doa-doa ade sambungan nye ye..

    puteri, mungkin mangsa keadaan.. sape tau kan.. maybe die betul2 tersepit...

    apek: nak kate jahat tu tak tau la.. orang meniaga nak untung kan.. cume, yg tak tahan die kenceng mamat yg jual tu la.. agak lawak sebenarnye cara mamat tukene kenceng..

    ReplyDelete
  13. ErnieFaizal Siti: ye la cik ernie... ape la nasrul tu.. emo sangat.. tak pun bak kat sy ni... bleh jugak buat tulis2 draft entry..

    "well hanya jauhari mengenal manikam..sesuatu barang berlainan nilainya bergantung kepada siapa yang menghargainya.." setuju sangat.. pandai buah hati aku ni bermadah yek...

    ReplyDelete
  14. salam bro...saya datang sini nak ucapkan terima kasih sebab sudi letakkan link blog saya dlm bloglist bro..tq

    ReplyDelete
  15. mak aii.. banyak gile idea ko.. dah macam novel dah.. haha.. terbaik r..

    ReplyDelete
  16. Luqman Hakim: sama-sama luqman... tq support saya ok.. selamat berkarya...

    ReplyDelete
  17. Zul Fattah: syukur.. idea ni semua datang dari Nya.. kau pun boleh buat... insyaallah.. selamat berkarya..

    ReplyDelete
  18. terbaik! tajuk sebatang pen macam karangan UPSR.. tp ini memang best! :D teruskan menulis..

    ReplyDelete
  19. Nafisah Ruslan: karangan autobiografi.. kalau tak silap.. tq singgah..

    ReplyDelete