25.9.11

Etika Majlis a.k.a Table Etiquette

Assalamualaikum dan selamat berhujung minggu. Raya kian kepenghujung. Namun di seluruh pelosok tanah air, tak kiralah walau di mana pun, function-function rumah terbuka masih giat dianjurkan. Tak mengira vanue, baik di pejabat mahupun rumah sendiri, dewan-dewan jubli, hinggalah ke hotel-hotel berbintang. Semuanya tak nak terlepas dari bergumbira dalam suasana hari raya bersama-sama sanak sedara mahupun rakan taulan. Malah tak hairanlah, kalau terdapat juga yang masih menganjurkannya setelah tamat Syawal kelak. Macam yang hampir-hampir terjadi kepada tempat kerja aku, Hotel UiTM. Hampir terjadi ye. Belum terjadi lagi. Cuma hampir-hampir terjadi.

Jawatankuasa bersidang buat kali pertamanya pada 19 hb kalau tak silap. Aku pun tak ketinggalan. Bermesyuarat untuk menetapkan menu serta tarikh majlis. Punyelah banyak open house dan jamuan hari raya dianjurkan di Hotel UiTM sepanjang minggu hadapan. Tu tak termasuk function-function seminar yang turut tersenarai sepanjang minggu tersebut. Bos aku tanya, minggu depan kosong atau tak. Mujur 28 hb tu, ade rongak 1 hari tanpa sebarang function. Kalau ade jugak, maka dengan selamba kemungkinan, Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Hotel UiTM Shah Alam tahun ni, dianjurkan pada bulan Oktober. Bak kata bos aku... "Ape salahnya kalau buat lepas raya pun. Kite nak jamu orang makan bukan nak kire hari raya je..."... Logik... Logik... Cume...... 

****

Mari lupakan dulu soal rumah terbuka tu. Cuma, yang nak aku kongsikan di sini, masih lagi berhubung kait dengan berkunjung tandang serta berjamu makan. Pernah atau tidak korang dijemput ke majlis-majlis jamuan makan beradap? Atau pernah atau tidak korang duduk makan bersama-sama tetamu berstatus VIP pada meja ber'tag' "Meja VIP"?... Pernah? Atau paling tidak pun, "farewell dinner" masa zaman-zaman kampus dulu. Tak kira lah sama ada yang dihidangkan tu, set menu yang bermula dari appetizer dan soup, kemudian diikuti hidangan utama dan disudahi dengan dessert serta coffee atau tea. Atau paling tidak pun jamuan ala Buffet. Aku yakin, pasti kalian penah lalui pengalaman semacam tu bukan?

Aku tak nak sentuh la bab-bab berpakaian sebab aku sendiri pun buta fashion. Yang nak aku tekankan kat sini ni ialah berkaitan Table Etiquette atau pun Table Manner tu sendiri. Satu lagi aku nak tanya, kat tempat kerja korang, pernah tak didedahkan dengan Kursus Etika Majlis? Aku sarankan kepada mana-mana syarikat yang sering menganjurkan dinner di hotel-hotel besar agar menganjurkan kursus-kursus Etika Majlis ni. Baik dan sangat praktikal bagi menjaga imej syarikat serta amat berguna kepada semua kakitangan dalam memberi pengetahuan yang lain, selain hal-hal kerja mereka. Tidaklah kakitangan tu bosan, asyik la duk kursus "piawai miawai" sahaja sepanjang bekerja. 

Baiklah. Apa itu Table Etiquette? Table Etiquette ialah "the rules of etiquette used while eating which may also include the appropriate use of utensils. Different cultures observe different rules for table manners. Each family or group sets its own standards for how strictly these rules are to be enforced".. Hah! Macam tu lah kate Mat Saleh ni ni. Well.. Ermm.. I... Eh, cakap orang putih pulak. Atau dalam bahasa yang mudah difahami, table etiquette ni ialah, satu aturan etika yang diaplikasikan semasa makan dimana ianya melibatkan penggunaan peralatan yang sesuai serta mengikut turutan. 

Biasenye berlainan budaya, maka berlainan lah etika yang diamalkan. Namun, haruslah diingat, apabila ia melibatkan nilai-nilai etika, maka tidak kiralah apa bangsa sekali pun. Ceruk mana budaya sekali pun. Elemen-elemen seperti tertib, sopan santun, serta berhemah pasti akan dititik beratkan. Yang tambah cantik bagi orang-orang kita, khususnya orang-orang melayu, elemen-elemen ketertiban makan seperti mana dianjurkan oleh Islam turut diselitkan. Contohnya mudah, mulakan dengan Bismillah, berhenti sebelum kekenyangan dan disudahi dengan Alhamdulillah. 

Namun. Hmmm, bila sebut namun ni la yang terasa nak mengeluh ni. Tapi kene sebut jugak. Kene tegur jugak. Sebab yang sering langgar etika makan ni, bukan orang lain. Orang kite jugak. Pendek kata "Hissssh! Tak boleh dibawak masuk majlis betul la". Sampai macam tu sekali. Bukan ape. Malu ditengok dek orang luar. Orang luar yang hidupnya berbudaya tinggi. Dan malu bila orang luar tu duk ingat "yaks! the malay eat like they never eat! well their culture i guess". 

Bukan aku nak gahkan budaya luar, tapi, baik contohi yang baik bukan? Tu budaya mereka. Kita belajar, terapkan dan serapkan dengan elemen Islam yang kita ada. Kire kite buat penambahbaikan. Yang tak baik tu jangan la ikut. Diorang minum arak, kite tak boleh. Diorang makan pork chop, kite makan la lamb chop. Diorang letak wine dalam makanan, kite jangan duk ikut. Pendek kata, sesuaikan dengan budaya serta tuntutan agama kite la. Tu budaya meraka yang tak elok. Yang tak molek kite remove, kite ambil yang baik-baik je. Silap-silap haribulan, diorang akan terpesona melihat keanggunan budaya kita. Cume, ade beberapa hal ni yang patut kita buang. Jom baca lagi.  

Apa dia budaya kita yang perlu kita ubah semasa berkunjung ke Majlis-majlis Jamuan Makan ni? Sini aku senaraikan mengikut pengalaman serta pengamatan aku: 

Tak Perlulah Buat Mini Buffet Atas Meja Makan Korang
Selalu aku tengok, bile function-function buffet berlangsung. Agaknya dek kerana takut makanan tu habis, maka dikautnya sebangak boleh dari appetizer, soup, main course, buah, kek, kuih, pengat, ikan masin, telur dadar, ulam-ulam, nasik, ABC, cendol, mee goreng, pendek kata semua la kalau boleh. Sampai penuh meja tu dengan makanan die je. Tu baru sorang, kalau 2 orang. Kalau 3 orang. Malah kalau satu meja 10 orang? 

Hah bayangkan la. Dah macam earth quake dah!". Hishh. Memalukan. Tahulah lapar, tapi agak-agak la. Sopan la sikit. Ambil la satu-satu. Dari satu hidangan ke hidangan lain. Bertertib. Enjoy makan pelahan sambil layan persembahan yang ade. Sambil borak dengan rakan-rakan semeja. Ini tak. Duk pikir melantak die je.

In Hotel Industry, No Tapau-tapau!
Ok, paham. Paham sangat. Sedap kan? Tak Puas makan kan? Tak pun teringat kat anak-anak. Teringat kat jiran-jiran. Teringat kat sanak sedara. Paham sangat. Ye la, Puan pun sebuk nak ke function tadi, sampai tak sempat masak kan Puan. Simpati saya kat puan. Tapi, maaf la Puan. Lebihan makanan tak dibenarkan untuk ditapau pulang Puan. Hishh. Malah ade jugak yang marah-marah bile kemahuan tak diikut. Start la duk ungkit "customer is always right". 

Baiklah Puan, kalau betul nak bawak balik sangat. Bawaklah. Tapi atas risiko sendiri ye. Nanti kalau berlaku "cross contimination" pada makanan Puan, kami tak mahu bertanggungjawab. Dan satu lagi, pihak kami tak mahu menanggung kos pembungkusan makanan Puan. Business Puan, sebiji tapau box plastik ni mungkin la harganya 0.25 sen. Cuba bayangkan kalau ade 100 orang macam Puan ni . Dan setiap kali function berlaku perkara yang sama. Hmmm.. Saya dengar suara hati Puan duk cakap "ade aku kesah?! Tu masalah aku ke?!". Memang bukan masalah Puan, tapi, masalah budaya serta sikap Puan.    

Sebenarnya kes-kes tapau ni selalu je berlaku. Dan yang paling lucu, bile ade satu Puan ni, dah siap stanby plastik beg dalam tas tangan untuk tapau makanan. Mak aihhh.. Bini sape la ni!

Fahami Serta Pelajari Sequence atau Turutan Makanan Anda.
Sebab tulah aku kata, penting untuk mana-mana syarikat mahupun organisasi untuk anjurkan Kursus Table Etiquette ni. Tujuannya agar kakitangan tu tahu sedikit sebanyak tentang etika makan beradab ni. Bukan nak kire mahir la. Sekurang-kurangnya tak kekok. Kalau kekok dan tak tahu tu, buat cara tak tahu tak pe. At least kaki tangan atau server bertugas pasti sedia membantu. Yang tak best tu, buat macam pandai. Memandai-mandai. Sehingga yang pandai betul ni, melihat anda sebenarnya sedang "menari-nari canggung" di meja makan tu. Ada beberapa situasi melucukan yang nak aku kongsikan dengan korang. Jom baca terus.

"Dik... Dik... Mintak sup dik..." seorang tetamu di meja VIP yang pada masa itu dihidangkan dengan set menu mengangkat tangan seolah-olah sedang memesan makana di kedai mamak.

"Sebentar Encik. Nanti saya hidangkan" sabar aje la. Mungkin En Meja VIP ni tak tahu yang hidangan supnya akan sampai selepas selesai hidang appetizer. Dalam situasi macam ni, kadang-kadang agak susah untuk handle segelintir tetamu yang macam pandai ni. VIP lain yang duduk semeja dengannya pun perasan yang Encik Meja VIP ni canggung orangnya. 

"Eh Sulaiman, engkau tak mintak sup pun die serve kan?" satu lagi insiden yang berlaku. Tapi yang ni kire boleh la dimaafkan. Sebab tak terlalu obvious kecanggungnya. Mungkin kepada yang dah biasa makan di fine dining restoran pun tahu tentang sequence atau turutan menu yang dihidangkan. Macam yang aku cerita tadi. Bermula dengan appetizer, kemudian soup, lepas tu main course dan ditutup dengan dessert serta kopi atau teh. Jadi, tak kira la korang mintak ke tak ke. Menu tu tetap akan dihidangkan.

Makan Beradap ni Bukan Untuk Makan Sampai Kekenyangan
Hmm. Kalau korang terpaksa untuk duduk bersama dengan VIP pada satu-satu jamuan, aku nasihatkan agar elok lah kalau korang alas dulu perut tu dengan something, sebelum korang bertolak ke vanue jamuan tu. Bukan ape, kebiasaannya para VIP ni akan makan sekadar cukup syarat sahaja. Sekadar memenuhi jemputan. Sewaktu makan tu, kalau korang tengok VIP dah stop untuk menu yang seterusnya, maka eloklah korang turut berhenti. Jangan duk sental semacam. 

Hmm. Ok lah gang. Ade beberapa lagi info serta pengalaman yang nak aku kongsikan. Tapi ape kata kalau aku tangguh kan dulu untuk setakat ni. Lain hari aku sambung. Serious, kalau aku teruskan ni, banyak lagi ni. Takut panjang berjela sangat. Thanks sudi membaca. Bye..



1 comment:

  1. i slalu dpt table dlm funtion2 client i. al-maklum la..wedding planer.
    urm, kalau dato2 mkn udg kopek pkai tgn, org lain x lak kate ape2.

    ReplyDelete