8.9.11

1.. 2... 3... Senyum!!!

Aku biarkan entry ni tak bertajuk sebelum ketika aku mula menulisnya... Berehat panjang aku dari menulis lantaran kesibukan urusan harian yang begitu mengasak aku untuk keluar dari lingkungan putih ni... Hajat ku pada bulan ramadhan yang lepas untuk menulis dengan kerap, tak kesampaian rupanya... Barangkali kehilangan dan kehabisan langsung momentum dalam penulisan... 

Tak berinspirasi... 
Betul juga. Hidup aku kosong. Tak de benda lain yang aku fikirkan semenjak dua ni. Selain kerja.. Kerja... Dan kerja.. Disamping juga hal-hal kekeluargaan... Memikirkan mak and abah di kampung yang selalu mengundang rasa rindu aku pada mereka... Tak puas rasanya cuti raya kelmarin... Dapat menghabiskan hanya beberapa hari sahaja untuk mak dan abah... Sebelum pulang semua ke Shah Alam seawal raya ke-4 lagi... Tak mengapalah... Insyaallah bulan depan, atau seawal gaji bulan 9 ni, aku nak balik lagi.. Harap ada kesempatan untuk itu...



Memerlukan Gajet Tambahan...
Aku jeles dengan adik aku Seha.. Dengan kamera Canon "Semipro"nye yang maha canggih tu.. Bergambar sakan die sepanjang beraya kat kampung baru-baru ni... Ahhh.. Aku nak satu macam die... Akan ku tunaikan hajat aku menjelang bulan depan... Aku rasa, dengan ade benda tu, dapat membantu aku mengabadikan moment2 yang aku lalui... Kembara serta jalan-jalan "lone ranger" aku bakal berteman kamera... Boleh aku update kan gambar-gambar best ke dalam blog ni...

Kembara Bajet...
Aku nak jelajah ke mana-mana sahaja... Sorang-sorang pun tak pe... Melihat alam yang maha luas ni... Lihat orang.. Lihat haiwan.. Lihat awan.. Lihat air... Lihat segala-galanga... Dengan mata dan akal... Cerita kembara aku tu, akan aku abadikan kat sini... TheTimelines... So memang tak salah la kalau aku namakan blog ni... TheTimelines... Mungkin sebab tu la aku perlukan kamera sebijik... 

Kalau boleh aku boleh share ngn korang la.. Pengalaman aku membuang masa naik train sorang-sorang dari Shah Alam ke Port Klang... Bile sampai ke Port Klang tu, aku terus beli tiket train ke Seremban... Merayau-rayau sendiri... Tengok tempat orang.. Waktu tu zaman aku blaja dulu... Dengan bajet yang ciput je...Akan aku ulangi kembara yang macam tu... Lepas ni.. Ade rezki lebih, mana tau jelajah Sabah atau Sarawak... Singapore ke.. Siam ke... Europe ke.. Ade sape2 nak joint... Larat ke..? Hahaha..

Aku Perasan Sesuatu...
Aku perasan sesuatu... Yang aku rupe-rupenye bernasfu yang amat terhadap menu Masak Lemak Labu... Masak  Lemak Labu lawankan dengan ikan sepat masin dan sambal tempoyak atau sambal belacan... Nyum.. Nyum.. Credit to Kak Pizah a.k.a kak ngah aku yang masak untuk kami adik beradik baru-baru ni... Maklumlah hari raya, saban hari asyik bedal lauk ayam, daging... ayam.. daging... Sesampainya ke Shah Alam pada hari raya ke-4 baru-baru ni, aku terus ajak Kak Pizah membeli belah sedikit barang-barang dapur untuk menu makan malam kami... Aku sampai je ke bahagian bahan basah.. Terus aku capai sotong putih... Burn duit aku RM 15.00 untuk sotong tu sahaja.. Tapi aku tak nak la kedekut dalam bab-bab makan ni.. Akak aku plak sambar sebijik labu kuning, beberapa ikat kangkung dan ikan sepat masin... Terus bayar dan balik..

Aku rase itulah nikmat masakan yang paling best yang dapat aku rase semenjak nikmat selera makan yang ditarik sekejap sepanjang bulan Ramadhan yang lepas... Berselera aku makan... Tapi sepinggan je... Walau sepinggan, bertambah 2 kali nasinya.. Sedap... Terbaik!

Kebetulan, hari pertama kerja, kunjungan aku ke cafeteria disambut dengan menu yang sama... Ape lagi... Sambar terus la.. Tak terkata nikmatnya.. Cuma dek kerana kesedaran aku dalam mengawal pemakan, aku ambil dalam portion yang kecil sahaja.. Itu pun sedapnya hingga menjilat jari... Kesimpulannya, aku rasa, Masak Lemak Labu, tergolong dalam senarai menu feveret aku bermula dari saat tu.. Maka, kepada sesiapa yang ingin menjadi calon... Menu ni perlulah dititik beratkan... (Eleh.. Aku pun boleh masak sendiri kalau ditakdirkan membujang sampai ke mati..)  

Bertemu Inspirasi Baru...
Sekarang tidak lagi.. Ade sesuatu yang buat aku kembali senyum... Sesuatu yang mendorong aku untuk kembali semula menulis... Aku nak tuliskan sesuatu untuk sesuatu itu...

"Awak... Terima kaseh... Sebab awak sangat best... Dan saya rase best jugak bile awak cakap blog yang tak best ni best pada awak... Saya nak tulis pasal awak lepas ni.. Tapi kite memerlukan satu slot temuramah bagi membolehkan saya mendapatkan info tentang awak... Gitu.." 

Aku memang selalu overreacted, kebudak-budakan dan teruja bila berkhabar dengan dia... Maaf jika terbit kebodohan saya sepanjang perjalan ni.... Untuk Awak... @>,------ 1.. 2... 3... Senyum!!!

4 comments:

  1. gulai lemak labu, makan dengan sambal belacan.. ya ampun sedap...

    aku suka jeruk maman. meh datang rumah makan meh,.... kalau ade lagi, aku jamu ko jeruk maman bancuh dengan belacan, cili api tenyeh, isi ikan goreng...

    sedap gila.....

    ReplyDelete
  2. ikan sungai klu x pandai masak mcm smelly sket an.time duk hostel hari rabu menu tu r.love labu!urm...
    1 more congrats~ happy for u.

    ReplyDelete
  3. selamat hari raya~

    wah...ade inspirasi baru ye...congratsssssssss

    ReplyDelete
  4. whoaaa..bestnya,,siap ada interview..cam artis lak inspirasi awk tu..hehe..

    ReplyDelete