15.4.11

Mood dah Spoil...

Assalamualaikum. Pagi Jumaat yang harmoni... Mood aku spoil sikit gare-gare mamat kepala botak yang biadap... Kalau korang nak tau, aku sebanrnya lari dari tugas... Lari dari tolong member aku tadi... Member ajak buat part time job.. Biase la, member aku ni tolong member die, dan untuk tolong member die, die terpakse la minta tolong dari aku...

Kedatangan aku ke masjid negeri tadi pun atas dasar tolong member la.. Ala ape sangat la duit part time yang bakal dibayar tu.. Takat kerja dua ke tiga jam... darab ngn 4 inggit kalau tak silap aku... Bukan tak bersyukur, cume bile aku fikirkan nak tolong member, jadi soal duit tu, blakang kire la...

Datang mamat kepala botak ni.. Member kepada member aku tu la... As incharge la.. Fuhh.. Sungguh la "hospitable", salam pun tak... Senyum pun tak.. Okey tak pe, stail die agaknye. Tempat die.. Mungkin jugak penat arrange function makan malam "80 orang" tu. Tak baik buruk sangke. Aku tanye member aku, catering mana? Kedai makan jer...

Aku anggap function tu senang je... Dengan kapasiti dan kemampuan aku la... Lebih dari tu pun dah pernah layan... Layan dengan strength yang terhad... Staff cuti, staff accident, staff balik kampung ambil result SPM...
Staff interview... Layan je.. Set function tu sorang-sorang.. Clear function tu sorang-sorang... Stayback jauh-jauh malam.. Layan je....

Time jemaah masuk ruang makan tu, mamat botak tu start kalut... Dah start jerit-jerit... Arah itu dan ini... Apehal mamat ni? Depan-depan "guest" nak jerit-jerit... Bukan ke katenye ade jemaah yang bergelar datuk dalam ramai-ramai tu.. Ade, Harun Din kalau tak silap aku.. Dan dua tiga orang yang jemaah-jemaah kat situ duk panggil-panggil datuk... Jarang la aku jumpe situasi kalut malut macam tu sekali...

Jemaah baru duduk... Nak serve nasik ni. Ikut sequence yang betul. Tibe-tibe mamat botak tu jerit lagi.. "Hoi tuang teh.. Tuang teh..". Aku dan member aku saling berpandangan... Tuang teh? Aik? "Hoi, tercegat ape? Ko pegi la amik teh kat belakang... Lembap!"...

Zinggggggggggggggggggggggg.... Korang pernah main game Governor of Poker tak? Ape jadi bile game tu marah... Zinnngggggggggggggg berasap la... Macam tu la keadaan aku mase tu... Lembap dikatenye aku... Kasar betul mamat ni.... Depan-depan jemaah boleh die sound aku macam tu... Dengan selambe aku keluar dewan tu... Pelahan-lahan atur nafas... Kang ade jadik macam Kudin mamat ni kang...

Mengenang member yang mintak tolong tadi, aku patah balik masuk dewan... Buat muke selambe... Tuang nasik untuk guest... Bile selisih dengan member aku, aku cakap "Beb, lepas serve nasik ni aku blah la..."... Terkedu member aku... Die suruh aku relaks... Tapi aku rase limit aku dah sampai dah.. Dari aku duk lame kat situ, movement aku pun dah tak selesa dengan keadaan yang suck tu.. Baik aku blah...

Siap serve nasik.. Aku capai beg and memblahkan diri dengan hati yang lega... Pi mampos la... Takat keje dua tige jam darab 4 inggit, due tiga tahun lepas aku dah pernah buat dah... Aku datang pun bukan nak kena hamun.. Simpan la duit gaji aku tu buat beli panadol ko botak... Mane tau, marah-marah kang darah naik.. Bile darah naik, pening la kepala... Elok la ko telan satu papan panadol tu.. Kasik turun sikit pressure kau layan "function gempak" 80 pax ko tu...    

Moralnya.. Aku tak reti kurang ajar.. Dan aku pantang orang kurang ajar dan tak beradab... 

6 comments:

  1. sabor bro
    ak baca pun, dah rasa bara sikit2
    klu duk kat tempat ko xtau la camne

    ReplyDelete
  2. baru 80 orang, dah bikin ribut mcm 800 org..dia tak tau kita hendel intekma ngan hotel uitm mcm mane kan?

    ReplyDelete
  3. ahhhhaa..kite bako je die..kesian laa..aduii,,ade rase nak kasi lempang tk kt si botak tu?kasi lagi berkilau kpala dia yg botak tu

    ReplyDelete
  4. pen: memahami sungguh ko ni... tak boleh sabar dah.. tu yang aku blah tu...

    ReplyDelete
  5. zul: agaknye pasal die tak tau la tu. kalau die tau mesti die akan tenang pasal yang datang "tolong" die tu boleh buat keje and tau ape nak dibuat... ape daaa...

    ReplyDelete
  6. Arafara: hmm.. awok rase macam nak bako je dewan tu... tapi ngenangkan dewan tu kat mesjid negri, tak jadi awok nak bako... hmmm...

    ReplyDelete