30.4.11

Maisarah Binti Wak Dol

Gerai Cendol Melenium Wak Dol. WiFi agak perlahan. Hangin aku satu badan. Wak Dol pulak buat-buat sebok mengelap meja yang tak basah dan tak melekit pun. Saje la tu, takut dipertanggungjawabkan atas servis WiFi nye yang haram jadah ni. Tapi tak pe, aku buat-buat cool je. Buat macam tak de ape-ape masalah. Maklum la. Hari ni Maisarah, anak Wak Dol yang mengajar kat politeknik ade menolong bapaknye. Beghape punye lawa dahhhhh... Ishhh.. Ishhh.. Ishhh...

"Eh Mai. Cuti ke?" Sementelah budak Mai tu lalu sebelah aku (eleh, saje la tu, buat-buat lalu, buat-buat sibuk), aku pun saje la buat-buat terkejut. Tak de la nampak teruja sangat.

"Tak la, tengah melancong ni. Huh!" Ek eleh, menyombong pulak.

"Hehehe. Gurau je le. Aaa ah, cuti. Baru semalam balik. Ni yang tolong-tolong ayah ni. Duduk umah pun tak de buat ape. Boring. Lagi pun dah lame Mai tak datang sini. Ye lah, selalu balik sekejap-sekejap aje. Ni ade chance cuti panjang ni, boleh la tolong-tolong ayah. Abang sihat? Oi... Abang.. Oiii... Eh, ni ape melopong ni.. Kang ade masuk lalat mulut tu kang... Abang!"

"Eh... Eh... Aaaa abang sehat... Hehehe" Berape punye manis daaaa... Sikit punye peramah daaa... Sampai terlopong mulut aku. Hehehe...

"Mai sehat? Lame tak jumpe ye. Makin lawa la" Ops... Ape da aku cakap die makin lawa. Aduiiiii.

"Ah abang ni, mane ade lawa. Saje je abang
ni mengusik Mai. Ni duduk sini lame-lame ni, tak pi dating ke?" Ewah. Nak merisik khabar la tu. Ke nak bagi hint.

"Tak boleh duduk lame-lame ke? Balik la mcm ni" Hehehe. Buat-buat kemas-kemas barang dan tolak-tolak kerusi.

"Eh... Eh... Abang. Mai gurau je la. Duduk-duduk. Jangan pegi mane-mane" Eh. Ditarik-tariknye lengan baju ni. Nasib baik tak koyak.

"Hahaha. Tau takut" Dalam hati nak cakap, sayang jugak ko kat aku ni hahaha.

"Ehem-ehem" Alamak, sekali Wak Dol la.

"Hehe, Wak Dol. Ape kabo? Meniage bagus ari ni?" Gelabah sikit.

"Biase-biase je. Balik-balik kamu je la yang lepak gerai aku ni ha. Dah tak de muke lain dah"

"Dah tu, sape lagi Wak Dol. Kalau tak saye ni haa. Yang suke sangat makan Cendol Pulut Wak Dol tu. Ntah-ntah Wak Dol dah mendrem saye agaknye" Apsal tak mandrem jadi menantu sekali Wak?  

"Banyak la kamu punye mandrem. Ingat aku ni membele hantu ke?" Alamak, sekali menyentap la pulak.

"Ala Wak Dol, bergurau je. Ke mane la saye nak pegi Wak Dol. Kat sini la port baek punye untuk orang-orang macam saye ni. Mencurah-curah ilham, bile kene Cendol Pulut Wak Dol ni. Kire Gerai ni sumber inspirasi la Wak Dol" Saje je up sikit. Saje je cakap kuat-kuat time sebut 'inspirasi' tu.

"Ispirasi? Jadah mende tu" Wak Dol blur.

"Bukan ispirasi Wak Dok. Inspirasi. Alah kire cendol Wak Dol ni sedap la. Macam ade perisa sarsi" Saje aku kelentong.

"Hahahaha. Percaye la tu ayah. Sabo je la abang ni. Main-mainkan ayah. Hahahahahha" Alamak ade orang curik-curik dengar la. Gelak sakan nampak.

"Ohhh. Kamu memainkan aku ye. Aku tunjal jugak kepala tu kang"

"Hehehe. Jangan marah ye Wak Dol.

"Ni amende yang kamu tulis. Ade cite baru ke?" Soal Wak Dol.

"Tak de idea la Wak. Tu yang merapu ni. Tulis cerita Warung Wak Dol la. Watak Maisarah la. Cendol pulut la. Tak de idea la ni. Tengok la balik dari lepak dengan Zulfikar Hazri nanti, kalau-kalau ade ilham"

"Ape yang kamu merepek ni SM Banjamin?" Wak Dol Blur sekali lagi. Tak paham ape yang aku sampaikan.

"Hehehe. Tak de ape la Wak Dol. Saje je" Malas menambah kekeliruan pada Wak Dol. Kang silap hari bulan meninggal pulak orang tua ni. Sape la yang nak tengok-tengokkan Maisarah tu. Aku jugak... 

"Eh. Ni nampak lain Blog kamu ni. The Timelines ni. Baru ke?" Soal Wak Dol penuh minat.

"Tak dela. Blog lame saye la. Cume tuka background je. Ok tak Wak Dol?"

"Huh. Ni gambar kamu lukis ni" Soalnya lagi sambil menekan-nekan keyboard dan menggerak-gerakkan tetikus.

"Ye la. Sape lagi Wak. Gambar saye la... Okeh tak Wak?"

"Aku tak berapa arip sangat pasal binatang ni. Tapi cube tanye pendapat blogger-blogger yang tengah bace entry ni.. Ok tak? Ape pendapat korang?"

"Hah! Ape Wak Dol merepek ni?" Kali ni aku pulak blur. Serious aku blur.

"Hehehe. Tak de ape la SM Banjamin. Saje je" Kali ni ku pulak kene main.


Huh! Ralit pulak orang tue ni main PC aku. Lantak ko la Wak Dol. Sementare Wak Dol Ralit, elok juga aku usha-usha budak Maisara yang tengah terkedek-kedek, terkedek-kedek menyapu daun kering yang bertaburan.

"Hmmm. Pandang la puas-puas. Minggu depan dah nak dipinang orang dah tu... Melepas sudahhh" Bisik Wak Dol selambe, sinis sambil melayan blog aku.

"Hah?! Minggu depan?!" Kwang... Kwang... Kwangggggggg.....

14 comments:

  1. ahahahahaha... wakdol wak mustape.. meriah di rumahnyeee... (ehh bukan pak pung pak mustaphe ke?

    hantam sajalah...

    layout baru smart habis.....terkesima aku tengok... cuma kene ejas widget2 tepi2.. tak nampak tulisan putih...

    "berkemutihhhh.....angin apa tu labuuu???"
    "angin Tikuss"

    ReplyDelete
  2. ok2.. roger2... dah ejas dah.. tak tau la dah ok ke tak ni... masih tak puas hati..

    wak dol? maisarah? siapakah mereka? nantikan pada kemunculan entry2 akan datang...

    ReplyDelete
  3. hahahahahaha................. lambat. dah nak kwen.. tu la.... muahahahahahahahhahaha..............

    ReplyDelete
  4. hahahahahaha................. lambat. dah nak kwen.. tu la.... muahahahahahahahhahaha..............

    ReplyDelete
  5. hahahahahaha................. lambat. dah nak kwen.. tu la.... muahahahahahahahhahaha..............

    ReplyDelete
  6. lululala: tu la. lambat. hahaha. percaye la sangat cerita warung wak dol tu... hahahah... sorang sudah kena.....

    ReplyDelete
  7. ahahaha... maisarah takde... kita kawen je dengan Lululalalengleng...ahahaha

    ReplyDelete
  8. ok... dah makin clear...tapi font widget kena bagi lagi jeles.. tenggelam dek background...

    ReplyDelete
  9. hak3 spe wak dol spe maisarah ngeh3 ble nk ade smbungan nih jln cter mseh kabur2 ^_^ menarik dan tertarik

    ReplyDelete
  10. Zulfikar Hazri: lululalalengleng... macam mane nak akad nikah... punye la payah nak nyebut name... hahaha... lululalalengleng pun.. lululalalengleng lah... hahaha

    okey... sedang dalam proses... nanti aku kasih besar lagu font.. kasik terjojol... hahaha.. tq2..

    ReplyDelete
  11. cik tyraa: ala.. tyra tu merisik khabar la tu... nak masuk laine sm banjamin la tu... hahaha... nanti i sambung ye... kasik habis cerita...

    ReplyDelete
  12. layout baru smart gilo!!!!!!!!!!! jeles eden :(

    ReplyDelete
  13. fyy mokhtar: tq la.. tak baik jeles2... blog awak pun lawa pe.. (kembang sekejap)

    ReplyDelete