10.4.11

Cerita Zaman Kecil: Kacap Terlabik

Hai-hai. Tengah malam yang harmoni? Hujung minggu yang indah barangkali? Menghabiskan masa bersama orang-orang tersayang. Aku? Siang tadi kerja. Buat O.T. Kumpul duit nak pinang Agness Monica (Huh berhajat….). Malam habiskan masa dengan family tercinta. My sis n bro. Terbaek! Makan ice cream Cornetto (Betul ejaan aku ni?) beramai-ramai sambil layan movie.
Layan… Ape aku nak tanye tadi ye…? Lupe pulak. Oh ye. Tentang darah keturunan (due entry aku hari ni tak lari dari persoalan kekeluargaan dan keturunan bukan?). Ye la kan. Ape la yang lebih berharga dalam dunia ni selain keluarga yang selalu ade tak kire susah mahupun senang. Yang selalu paham sakit pening dan kering kontangnye poket orang bujang ni kan…?
“Aku orang Indonesia… Kalau tak cukup ilmu di dada, masakan sampey ke Terusan Suez?” (Iklan, petikan dialog filem Hantu Kak Limah Balik Rumah)
Siapa di sini berdarah Jawa. Kire satu kapal dengan aku la. Wes mangan? Kabare? Heheeh (Tu je yang aku tahu)… Yang Banjar pulak? (Ermmm.. yang ni lagi aku fail!)… Minang? Ade? (Pun tak tahu aku speaking Minang ni… Masakan Minang aku tau la… Masak Belado)… Soal makan, tak payah diajar. Tak kire Banjar ke. Jawa ke. Minang ke. Semua aku langgar je…
Ade sorang mat Jawa ni bertanya. Aku ni darah ape? Aku jawab la.. Dengan selambe. “B+”… hahaha… Kalau aku cakap jawa kang, mahu diajak berborak bahasa Jawa. “Waduh Pak, kok ngak bisa ngobral Jawa”. Kantoi. Aku memang fail.
Aku pelik jugak, kenape mak ngan abah tak pernah ajar kami ni becakap bahasa Jawa atau Banjar mase kecil-kecil dulu. Kalau la diturunkan, tentu aku ni jadi “multi language person”. Nak tunggu dah tue bangke ni baru nak belajar, hehehe, serabut la kepale… Alang belaja third language (French n Mandarin) mase buat diploma dulu dah berbelit-belit lidah nak becakap. Pening-pening kepala nak menghafal.
“Jaime le… ermmm errmmmm… Kahak Tuihkhhh!!!!”
Tapikan. Ade satu bahase ni yang aku kuasai tanpa perlu masuk kelas atau mana-mana kuliah. Bahase yang secara tiba-tiba menyerap dalam kepala otak ni. Macam di”install” secara automatic kedalam system otak. Mungkin ramai yang maklum akan kewujudan bahasa ni dalam masyarakat kite. Cume aku pasti ia tak akan diiktiraf oleh Kabinet mahupun Dewan Bahasa dan Pustaka akan kewujudannya. Sebab. Tak lain merosakkan bahasa melayu ni. Tapi kalau setakat nak seronok-seronok boleh je. Kacap Terlabik. Cakap Terbalik.
Imbas Kembali… (Fuhhh dah macam novel Ramlee Awang Murshid la pulak)
Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Mersing. Kelas 5 Cemerlang. Dikala kawan-kawan sekelas sibuk mentelaah pelajaran Add Math. Malah ade yang sibuk berborak tentang kenduri yang menghidangkan daging tetel sebagai juadah. Ade jugak yang syok bergosip tentang Achik Spin(arwah) dan Siti Nurdiana. Tak lupe jugak yang sibuk menyalin lirik A.D Hamid. Dicelah-celah aktiviti murid-murid di kelas 5 Cemerlang tu, maka tercetus lah perbualan ni….
Aku: (Tengah boring) Oit… luZ… Oit.. Zul….
Zulfikar: Ape?
Aku: Kengau danpai kat kacap terlabik? (Engkau pandai tak cakap terbalik?)
Zulfikar: Arrrr?
Aku: Kengau hapam kat kau kacap pae? (Engkau paham tak aku cakap ape?)
Zulfikar: Ooooo… Kacap terlabik… Kau hapam… Kedat murah kau dakang-dakang kacap terlabik ngedan malify kau… kengau pun lobeh ke kacap terlabik? (Ooooo… Cakap terbalik… Aku paham… Dekat rumah aku kadang-kadang cakap terbalik dengan family aku… engkau pun boleh ke cakap terbalik?)
Aku : Lobeh.. lobeh… Kau siaba kacap terlabik… Hahahha… muj… tike tukuk dubak-dubak ni nak…? (Boleh… boleh… Aku biasa cakap terbalik… hahahah… jum… kite kutuk budak-budak ni nak…?)
Apis Saat : Oiii… Korang ni cakap ape ha?
Zulfikar : dae la… Kengau name lobeh tau… (Ade la… Engkau mane boleh tau)
Apis Saat: Haaah! Ape?
Aku: Hahaha..
Nani: Weyyy.. Korang boleh diam tak? Tak reti nak study ke? SPM dah dekat tau!
Aku ngan Zulfikar: Hhehehehehhehehe…
Aku: Pais Asat… Kengau dah la tobak… (Apis Saat… Engkau dah la botak) ; refer kepada kepalanya yang botak waktu tu. Botak licin macam Faizal Ismail) …
Zulfikat : Hak ah.. Pais pelaka tobak… camam yotol… (Hak ah.. Apis kepala botak… Macam toyol…)
Aku: Kuban la… Camam masi dubha… Hahahahahhahahahah (Bukan la… Macam sami Budha… hahahhahahahah)
Zulfikar: Masi Dubha… Hahahahahahahha… hahahahahahahahha (Sami Budha… hahahhahahhaha… hahahahhahahahaahaha)
Apis Saat: Celake korang… Ni mesti kutuk aku ni…. Siot betul la…..
Aku: Name dae… hahahhaha (Mane ade… hahahahaha)
Macam tu la lebih kurang ceritanye… Betapa lancar dan petahnye aku bercakap dalam bahasa terbalik ni… (Kalau lah B.I aku pun fluent macam tu, kan bagus)… Huh… Ape pun, moral of the story, kalau berpeluang belajar bahasa ketiga (selain BM dan BI)… Belajar la… (tak memesan diri sendiri.. hahahha).. Senang, orang nak kutuk pun boleh kantoi…

4 comments:

  1. jaime... huuuu haaaa aaa hak tuih.... wakakakakakaka

    sungguh tepat dialog ko nih.. mcm direkod2 pulak.. :P hahahahahaha

    ReplyDelete
  2. memory masih segar... mase aku tulis ni, macam ade depan mate je semua kenangan tu...

    ReplyDelete
  3. HAHA..cmne boleh lncar ckp cmtu??


    ape barang pinang agnes monica keh2

    ReplyDelete
  4. ntah la wan.. memang lancar tibe2... wey agness monica tu, kalau dipinang, dibuat bini memang bagus.. asuh2 jadi muslimah sejati.. hhehehehe..

    ReplyDelete