9.4.11

Cerita Zaman Kecil: Beranak Songsang.

Assalamualaikum... Salam Sabtu yang harmoni. Huhu, skemanye.. Aku berdarah Banjar dari suku sebelah abah... Manekala darah Jawa dari suku sebelah mak... Manekala nenek perempuan (emak kepada abah aku) berketurunan Minang. Bukan meminang ye. Tapi Minang... Sebut betul-betul Minang... BanJaMin....

Hmm.. Mari buka cerita.. Campuran dari ketiga-tiga darah ini maka terlahir lah aku ke dunia ini. Menurut mak aku, Puan Mariam Kadir, aku dilahirkan dalam keadaan menyongsang. Kaki keluar dulu. Dengan megahnye jugak aku mengishtiharkan akan kejantinaan aku terlebih dahulu kepada dunia...

"Alahh Yam... Dia tunjuk anu die dulu la Yam... anak jantan Yam...!!" Tempik mak bidan yang menyambut kelahiran aku pada tanggal 18 Mac 1984 tu. Begitu excited mak bidan tu. Dan agak merah-merah pipinye. Mungkin agak malu-malu dibuatnye...

Dalam excitednye mak bidan tu, satu keanehan yang membawak kepada kekagetan dan suspen, ape bila bayi yang dilahirkan tu, tak macam bayi-bayi lain. Adakah aku berwarna hijau sewaktu dilahirkan? Adakah aku dilahirkan bersama surat khabar dan pen? Tidak sama sekali.

Mak aku cite, aku diam. Senyap. Tak menangis mase dilahirkan. Tak macam korang-korang semua. Lahir-lahir je nanges... Aku tak. Mak aku cakap aku diam.. Diam macam mati... Keadaan panic waktu tu... (Waktu terhenti. Burung berhenti berkicau. Ombak berhenti membadai. Langit tak berawan lantas angin berhenti berhembus. Wak dol penjual cendol tak meniaga pada hari itu) yang dalam kurungan tu semua tipu-tipu je. Sekadar membangkit mood suspen.

Dengan pantas, mak bidan tu terus menyambar (bukan macam burang helang tu) semangkuk air. Dan direnjis-renjiskan kat badan dan muke aku. Mase tu baru la aku mule menangis... Fuhhhhh... Lega semua orang... Mak bidan pun kembang sket...

"Lemas agaknye Yam..." Begitulah yang diujarkan kat mak aku oleh mak bidan tu...

Agaknye kalau Mak Bidan tu tak buat tindakan pantas dengan meranjis air tu, agak-agaknye aku mungkin senyap terus. Tinggal tunggu korang-korang semua dalam syurga agaknye... Dapat makan buah anggur sedap... Makan lamb chop sedap... Main kejar-kejar dengan pari-pari... Boleh terbang... Huhh...

Tapi tuhan bagi peluang untuk aku terus hidup... Kenal dengan korang semua... Dengan tanggungjawab yang tuhan amanah kan kat bahu aku. Bahu kau. Bahu kita semua. Sebagai umat Muhamad yang lahir dari Bani Adam. Sebagai bangsa Melayu, Bangsa Cina, Bangsa India, Omputih, Orang Hitam dan macam-macam jenis umat bangsa lagi. Yang kaya. Yang miskin. Yang sedang-sedang senang dan yang sedang-sedang susahnye.

Kita manusia ni, semua sama sahaja di sisi tuhan. Kamu tuan? Kau Dato'? Prof? Bos? Kuli? Di sisi tuhan, kita semua sama, HAMBA. Cuma yang membezakan kita dengan hambanya yang lain adalah keistimewaan kita yang diciptakan sebagai MANUSIA... Ingat kita hanya HAMBA biar siapa pun kita... Yang suatu hari nanti pasti kembali menemui "TUAN" nya...


(Ni bukan mak bidan yang aku maksudkan...)

6 comments:

  1. saya takde la songsang tapi kalau org lain 9 bulan dalam kandungan saya lak 13 bulan.. keturunan sebelah ayah memang salah sorang akan lahir terlebih bulan. Lahir dgn bidan jugak.. kalau skang mana ada terlebih bulan dah.. ckp time je x rasa nak terberanak pun di paksa beranak dgn kaedah2 moden. zaman 80an mcm kita lain.. still guna bidan so dia tunggu sampai betul2 nak keluar ler

    ReplyDelete
  2. kate orang, lahir terlebih bulan ni bijak-bijak... insyaallah lah ye... agak-agak anak tu nanti lebih bulan jugak... pun bijak mcm mam die jugak..

    hmm... saye lahir kat umah... mak bidan yg sambut... bidan kerajaan... hahaha...

    ReplyDelete
  3. special lahir songsang neh..
    agak cerdik tp byk ragam..sbbnye adek2 yang songsang sume mcm tu...
    hehehee

    ReplyDelete
  4. special ke? mudah-mudahan la ye... betul la.. lahir song sang... hidup pun asyik menongkah arus je... suke ikut kate hati.... degil... tapi... insyaallah.. belajar dari kesilapan...

    ReplyDelete
  5. hahahhaa.. tergelak terburai2 aku, kalau la masa ko beranak dulu ko boleh terus nari poco2 kan, mesti dah besar ko dah jadi wali songo kan kan kan kan...

    p/s baru la puas membaca mcm ni, kalau tak asyik blog contest je...cisssss

    ReplyDelete
  6. gelak kontrol sikit der... kang terpusing pulak urat kentut.. kang songsang pulak najis yg keluar tu.. hahhaha...

    membalas p/s: blog kontest? oo.. mungkin ramai yg buat kontes barangkali...

    ReplyDelete