15.2.11

Justifikasi yang Just Jahil

As-Salam. Petang Selasa yang harmoni. Baru pulang dari bermandi manda di Pantai Port Dickson bersama rakan-rakan sekerja. Lari dari kesibukan serta beban tekanan kerja buat seketika. Esok kembali beraksi semula. Mungkin dengan kesegaran serta semangat yang baru. Letih mungkin tak hilang. Tapi mental semakin dikuatkan.

Betullah kate orang, kadang-kadang, bila urusan kerja yang diusahakan berjalan dengan baik, ade baiknye kalau badan dan fikiran yang diasak tu direhat-rehatkan dengan sesuatu yang lain. Hargai jasad dan minda. "Reward yourself". Mood untuk menulis pun datang semula. Jadi sementelahan ade mase dan mood untuk menulis ni, ade baiknye di'update'kan satu entry baru.

Buat baik berpade-pade, buat jahat jangan sesekali. Tapi bagi yang nakal-nakal, peribahasa tu seringkali diubah menjadi sebegini. "Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali". Kalau nak buat jahat, buat banyak-banyak kali. Alang-alang merokok, kenapa tak hisap ganja terus. Alang-alang masuk club, kenape tak minum arak terus. Alang-alang pegang-pegang, kenape tak main terus (mase tu, ungkapan 'main' tu sebenarnye lebih sesuai digantikan dengan berzina. Nak sebut 'zina' malu. Sebab tau hukum zina tu haram)

Ade jugak yang menyebut begini. "Alah, umur masih muda. Mase muda ni la nak try semua benda. Nak bawak moto laju-laju. Lumba-lumba ngan polis. Langgar road block. "Roket" anak dare orang. Minum-minum sikit. Layan ice. Come on la. Ko tak payah la nak poyo sangat. Macam kau tu baik sangat je. Kalau kau tak rase bende-bende ni zaman-zaman mude ni, dah tua nanti ko menyesal. Ko tengok aku. Selambe je. Ape ade hal!"

Astagfirullah. Dengan angkuh dan bangganye. Hilang langsung perasaan malu yang menggariskan sempadan antara iman dan hawa nafsu. Aku yang mendengarnye merasakan betapa bangsatnye anak bangsa aku. Juga betapa bangsatnya aku yang tak mampu berkata apa-apa ketika mendengarnye, selain perasaan jengkil dan benci terhadap ape yang dikatakan.

"Biarla. Kubur lain-lain!"

Ya benar. Kubur lain-lain. Tapi siapa tahu. Kalau-kalau berlaku darurat dan kita terpaksa berkongsi lahad yang sama?

Ya benar. Kubur lain-lain. Tapi mati itu bila, kita tak tahu. Kalau tahu pun. Adakah bersedia kite untuk memegang cangkul, pengorek tanah, pongkes dan sebagainye untuk menggali kubur sendiri? Bila mati nanti, kubur yang dah digali tu, adakah kita sendiri yang kan mengkambuskannya?

Ya benar. Kubur lain-lain. Tapi sesudah mati kelak? Uniform kite (kain kafan). Kita pakai sendiri ke? Atau mengharap sanak saudara mahupun orang lain untuk memakaikannya?

Ya benar. Kubur lain-lain. Ade dalam sejarah ketamadunan manusia, si mati mengimamkan makmum untuk solat jenazah? tak de kan. Jadi masa tu tetap mengharapkan orang lain untuk laksanakan fardhu kifayah tu kan?

Kesimpulannya. Jangan angkuh dengan kemungkaran. Allah murka. Orang sekeliling mungkin gelak. Mungkin senyum. Mungkin diam. Tapi sapa tahu, dalam hati, tak lain tak bukan adalah kejengkelan yang tak terhingga. Jangan biar orang lebel kita "Jahiliah Moden!". Tanam sikit rasa malu. Kalau tak mampu hormat sekeliling, hormat diri sendiri pun ok. Sebab asal fitrah manusia tu, adalah yang baik-baik lagi suci bersih.

1 comment:

  1. kubur lain2 pun, kena sentiasa ingat-mengingati antara satu sama lain
    x salah kalau nk tegur kan?
    yg dengar teguran plak, tak salah kalau rasionalkan setiap teguran yg diberi

    pergh, best sakan pi PD
    salam maulidur rasul :)

    ReplyDelete