19.9.10

The Making of Ep 2: Hikayat Seri Anggar

Assalamualaikum. Salam Syawal dan Salam 1 Malaysia kepada pembaca-pembaca budiman (walaupun terdapat jugak yg bukanlah betul-betul budiman, melainkan nak kumpul point gossip dan setakat nak menyebok kat sini. Golongan yg macam ni aku nasihatkan agar segera keluar dari ruang-ruang pemikiran orang macam aku. Aku tak suke cerita aku orang sibuk-sibuk nak canang macam artis pulak. Sebok nak kumpul ramai-ramai MENGUMPAT!) Heheh monolog jujur dan tak berlapik. Kepada pembaca ikhlas serta pem'follow'-pem'follow' setia serta kawan-kawan Gerila Penulisan Kreatif (GPK) dan bloger-bloger dan budak Nuffnang mari terus membaca. Sebab kali ni aku nak bawa kalian ke The Making of Hikayat Seri Anggar Episod yang ke-2. Korang dah bace kan? Episod 1. Ape?! belum bace?! Sedih betul la ko rang ni. Penat aku tulis and sengkang-sengkang mate semalaman untuk episod 1 tu. Tak pe la. Mood Raye ade lagi. Aku dengan baik hati dan ikhlas memberikan link dibawah ni untuk korang bace episod 1 tu dulu. Ok sila copy link kat bawah ni atau ke entry bulan August 2010 untuk ke Episod 1: Hikayat Ser Anggar. Habis bace jangan sign out pulak. Datang balik ke sini. Ok? Kiteorang yang dah bace, akan tunggu korang semua.

http://timelineskasih.blogspot.com/2010_08_01_archive.html

Ok? Dah bace? Paham? Tak paham? Pi baca balik semula sampai faham. Untuk episod pertama dulu aku lebih fukus kepada sedikit latar belakang Daerah Seri Anggar serta penduduknya, cara hidup serta aktiviti harian diorang. Beberapa watak utama macam Nila dan Kenanga pun dah pun mula muncul dan aku kembangkan. Ade juga watak-watak yang tergantung perkembangannya, Macam Arka, Pendita Bukhqar yang belum betul-betul dipaparkan. Watak yang kemungkinan jahat (kemungkinan tau, belum tahu lagi) macam Guntang dan Panglima Zahbur serta pengikutnya pun belum aku kupas habis.

Jadi macam mana dengan episod pertama? Ok? Harapan aku agar korang paham dan buat-buat paham je la kalau tak paham pun (tak support kang kecik ati pulak, ye tak?!) Macam jugak episod pertama, episod ke dua ni memerlukan aku buat research sikit. Nak kene selongkar beberape web site, buku, kitab-kitab serta majalah-majalah untuk dapatkan source yang berguna untuk aku bangunkan watak serta latar cerita ni. Semoga paparan dalam minda pembaca akan lebih jelas dengan info-info yang aku masukkan. Tak nak la menulis membabi buta. Macam buat assignment mase zaman blaja dulu la. Kene ade reference kene ade fakta. Baru tulisan tu hidup.

Draft serta rujukan awal dah dibuat. Ade la sikit pasal istana lama. Pasal tumbuh-tumbuhan dan racun. Pasal persenjataan lama. Juga pasal keramaian orang dulu-dulu. Mungkin aku akan masukkan dalam episod ke-2 ni. Kalau tak muat, episod ke-3 nanti. Insyaallah. Dari segi jalan cerita pun dah draft based dari episod pertama. Ape jadi pada kaki Sang Jamung. Bagaimana dengan nasib Si Kenanga yang diserang sewaktu menghendap. Bagaimana dengan Guntang? Insya allah akan terjawab pada episod ke-2 ni.

Baik lah pembaca sekian. Harap kalian tunggu episod seterusnya. Harap setia mengikuti perjalanan serta pengambaraan dalam Hikayat Seri Anggar ini. Jadi akan datang, Episod 2:Hikayat Seri Anggar. End of September 2010.

No comments:

Post a Comment