8.9.10

Cerita Sebatang Pelita Buluh

Hari ni aku kembali dengan Cerita Sebatang Pelita Buluh. Ape yang terlintas dalam fikiran kalian bila aku mula bercerita tentang Sebatang Pelita Buluh ni? Malam 7 lekor kah? Hari raya kah? Mintak maaf kah? Tu mungkin yang sinonim dengan Cerita Sebatang Pelita Buluh dalam mode-mode hujung-hujung Ramadhan ni. Lebih kurang lah kan... Hari Raya.

Setuju tak kalian SMS tahun ni kurang dari segi kiriman ucapan hari raya. Banyak dah lari ke Facebook kan? Tengok je lah dalam inbox email kalian. Kebanyakkannye penuh dengan notifikasi 'tag'... 'tag'... dan 'tag' lagi.. Mudah, cepat, dan menarik. Cume yang sedikit berbeza mungkin dari segi sentimental value. Pade aku kurang. Bayangkan berapa ramai yang di'tag' bersama kalian dalam satu-satu kad ucapan yang dikirim tu. Bermakna kita akan berkongsi satu kad raya tu bersama-sama dengan yang lain. Leman dapat, Padil dapat, Kiah dapat, Milah dapat (name-name ni contoh la) satu kad dengan kalian.

Berbeza zaman-zaman mude-mude dulu. Zaman guna kad ucapan yang di post melalui post office. Mak aihhh!!! Bukan main seronok bila postman sampai hantar kad, kad tersebut untuk kita. Dari insan-insan tersayang macam kawan-kawan, sedari mare yang jauh, dari cinta-cinta monyet dan sebagainya. Specialnye... Semangat nak membalas. Sanggup ke kedai semata-mata nak cari kad raya. Tulis dan post kan kembali. Compare zaman sekarang, kadar ke 'exited'an bile dapat kad ucapan melalui 'tag' facebook tu tak mampu nak tandingi zaman-zaman kad raya postman dulu. Setuju? Terpulang...

Lihat, zaman dah berubah. Sekejap je aku rasa. Dulu kad-kad ucapan ditewaskan gelombang pesanan ringkas SMS. Sekarang ni gelombang Facebook, Twitter dan macam macam lagi dah mula ambil alih. Akan datang? Bayangkan? Walaubagaimanapun. Macam mana pun gaya atau caranya. Sekuat mana pun gelombang arus kemodenan menghambat dan meninggalkan yang lama, biarlah setiap pengucapan maaf yang dikirimkan itu hadir bersama keikhlasan dan keinsafan.

Mohon Ampun dan Maaf Buat Kalian. Salam Aidilfitri.

2 comments:

  1. Yup...betul 2, saya setuju...
    http://zyash.blogspot.com/2010/09/kad-raya.html
    Pape pun SELAMAT HARI RAYA...!!

    ReplyDelete
  2. thanks zyash... slamat hari raya juga.. thanks sudi singgah ke mari...

    ReplyDelete