18.8.10

Nasi Lemak Mak Cik Bibah

di satu sudut lain di bazar ramadhan...


syafiq mislan: mak cik bibah, nak nasik lemak 5 ye...

mak cik bibah: hmm... 5 yer...

syafiq mislan: tapi mak cik bibah...

mak cik bibah: tapi ape?

syafiq mislan: tak nak bungkus ye... tak nak nasik... tak nak sambal... nak getah gelang jek.. (syafiq mislan memecut lari mcm lipas kudung)

mak cik bibah: kuang ajo punye budak!!! nanti ko... memain pulak die...


pelan2 syafiq mislan merapati balik gerai makcik bibah...


Syafiq mislan: makcik, sorry la acik... saya main2 je tadi.. jgn la marah.. betul ni, saya nak nasik lemak 5, mak pesan... kalau tak dapat nasik lemak makcik, mau saya makan getah skr...ap je bebuka nanti.....

makcik bibah: ahh malas aku layan ko... pegi beli nasik lemak lain...

Syafiq mislan: alaaaaaaaaaaaa makcik. tolong la makcik. mak pesan nak nasik lemak makcik je. dia taknak yg lain.... nasik lemak makcik ade sambal kat tengah.. nasik lain sambal tepi.. mak boleh cam makcik.... sorry ye macik... nasik lemak 5 ye makcik....

Makcik bibah: (makcik bibah menjuihkan bibir dan buat donno pada syafiq.... melayan pelanggan lain yg datang lebih lewat.. sambil2 bungkus nasik lemak sambil menyingsing2 lengan, menampakkan gelang emas sebesar kuih keria.. dalam hati makcik bibah bermonolog) haaaa baru padan muke ko, ko ingat aku heran sangat order ko lima bungkus tu.. ko makan la getah gelang tu.... bukan main lagi buat lawak semberono ngan aku, ape ko ingat aku ni adik ko ke nak buat ajak main tenteng.....

Syafiq mislan: makcikkkkk bibaaaahhhhhhhh... tolong la makcik bibaaaaahhhh...., makcik bibahhhhhh nasik lemak 5 makcikkkkkk.. maaaakkkcikk..... tolong laaa.. saya mintak maap tadiiii.... ( syafiq merayu seperti hampir menangis sambil memeluk payung berniaga makcik bibah dan kempang kempis hidungnya yg tak berape nak mancung itu)


samat ternampak kawannya syafiq mislan dari jauh... lalu dihampiri...


samat: ko pehal syafiq?!

syafiq mislan:ape hal, ko la ape hal, ape hal-ape hal?!

samat: apehal pulak?!

syafiq mislan: ape hal?!

samat: ngko la ape hal!

makcik bibah: hey budak... ni bulan pose setan kene tambat... ko due ekor nak jadi setan pulak?... kalau datang gerai aku nak mengacau pi balik... mandi sungai ke... main layang-layang ke... gali parit ke...

samat: eh mak cik bibah... tak baik marah2 bulan pose ni... kami ni datang untuk menguji mak cik bibah... tak gitu syafiq?

syafiq mislan: hehehe... betul2...

makcik bibah: uji kepale hotak korang! ingat aku ni lebri (library) skolah korang nak uji2... setan punye budak.

samat: eh.. lebri tu tempat membace... tempat buat ujian tu makmal...
hehehe

makcik bibah: ape-ape je lah... huh! (tak kuase mak cik bibah melayan due ekor budak2 ni) hah ko lak nak ape? nak nasik lepak tak nak ape pulak? tak nak beg plastik... tak nak ikan bilis?!!!

samat: mak cik bibah ni... tak baik bersangka buruk bulan-bulan pose ni... dah la mak cik bibah marah-marah kat kami... mak cik bibah cakap kami ni setan... ni mak cik nak tuduh saya yg bukan-bukan lak... ish.. ish... ish.. ujian.. kurang pahala mak cik bibah..

mak cik bibah: ewah.. ewah.. nak mengajar kite pulak... mcm ustat pulak gayenye.. perangai mengalahkan setan... ko nak ape ni... cepat... aku busy ni...

samat: ye la.. ye la.. saye nak nasik lemak 3 je... lengkap.. bukan macam budak setan ni order... hehehehe.. ok mak cik bibah? 3 je... cume...saye nak nasik lemak ni spesel sket... saye tak nak... errmmmm... bayar...tak nak bayar... blah2..syafiq blah... blah...

makcik bibah: setannnnn... kuang aji punye budak... aku dapat ko siap aku siat2 ko... nanti aku kabo kat kak jijah.. setannnn... gerammmmm!!!! ya allahhh... budak2 ni!!!

Syafiq mislan: woiiii samat, ape ko nih, naya aku ni??? aduhhh aku dah la kene beli nasik lemak dia, mak aku dah pesan, gila ko wat mcm tu, terus la aku takde can nak beli nasik lemak dia....aduhh mcm mane ni... (syafiq mencangkung, sambil ...tangan dua2 garu kepalanya, lebih kurang mcm org hutan tertinggal pisang)

samat: ala rilek la syafiq, ade mendapat budakk ni... buat tebing plak....eeehhh ehhhh.. wekkkk eeehhhh kannnn...setakat nasik lemak makcik bibah ko nak pening2.. beli je la nasik lemak lain... ckp kat mak ko nasik lemak cik bibah takde, dia tak meniage cirit birit...wakakakakaka

shafiq: ko senang la ckp samat, bukan ko yg nk menjawab.. eeeeiiiii budak ni, ade mendapat...

samat: dah dah, dari ko pening2 pale kecoh2.. jom ikut aku.. kita pusing2 bandor naik motor honda Fame aku nih... smart tak aku baru cat kaler ijau terang..eh ehhh tak cantikkk......(walaupun cantik, samat tetap ckp tak cantik, itu adalah intonasi semulajadi penduduk tempatan yg akan mengreversekan segala2 pujian kepada keburukan hasil dari perasaan excited yg melampau2) wraaaappp wreeepppp.. wraaaappp waraaaaaaapppp... heeekkk eeehhhh ssssseeeellllloooooowwww bunyiii........
dah dah shafiq naik (sambil tepuk2 seat belakang) aku ingat nak gi nitar la... nak ngorat siti, budak baru.. bapak dia pengurus baru pindah dr jb..
Shafiq mislan: cun ke samat? (dengar je pasal anak dara baru kat kmpung, terus lupa pasal nasik lemak makcik bibah)

samat: ehhhhhh ehhh.. ko lagi nak tanya lawo ke tak kan.. laweeeee nooooo.......ikut je arrr.. berakor aku tunggu ko nih.....

No comments:

Post a Comment