18.8.10

Kisah Si Jidin Kecit

lebai farid: amboi kekenyangan nampak leman...?

leman: eh tok lebai ni, tak baik menuduh tau... rehat sikit ni... jap lagi nak cuci kaki lime surau ni... bebudak ni parking slipa ngn kasut sampai naik atas kaki lime la lebai... ni nak kene letak papan tande ni lebai...

lebai farid: hmmm... dah ramai jemaah, mcm tu la...... tapi elok jugak... lame surau ni sepi...

leman: errrmmmm tok lebai.... ni nak tanya sikit la tok...tok perasan tak haji jemain sungkip tu tok... semenjak berbini baru ni, medang je tak nampak ke surau, ade org kate bini baru dia tu jamu dia nasik kangkang tok...

Lebai Farid: ishhk ...kamu ni, melalut lalut kesitu pulak perginye, tak baik kita menyampai2kan cerite tak elok, cerite tak betul, sampaikan2 keaiban org, tah betul tah tidak cerite tu... aku elok je baru jumpa dia semalam dekat warung haji kordi tu...dia jarang ke surau kite ni sebab pegi ke shah alam, melawat rumah anak2 dia.. rindu kate nyer....

Leman: ohh gitttuuuuuuuuu (sambil muncungkan mulut, duduk mencangkung dan menguis2 selipar Crocs yg bersepah depan surau) saya mintak maap la ye tok, tak patut saya ajak tok join saya ngumpat, saya ingat nak pancing tok tadi, rupenya tok ni tak makan pancing.... ishhkkkk malu pulak rase nye....

Lebai Farid: tu la kamu, bende sangka2 buruk nih kamu jgn la cepat melatah, dah la lupekan... ehh aku ade idea pasal selipa bersepah ni, ape kate kita pegi amik buluh kt dlm hutan belakang rumah wak salikin tu...kita buat rak kasut.. lagipun kamu tu bukannya ade kerje banyak bulan2 puase ni, tak menjebak burung kamu amik upah meracun, skrg bulan puase, suruh kamu meracun kamu tak buat, panas la, letih lah...haus la.... hah moh ikut aku...aku nak bersih kan tempat mandi jenazah belakang tuuu......

Leman: errrrr teee teee teee temmmpat mandi jenazah tooookkkk?????? saya sakit perut ni tok, mcm nak cirit je.......

Jidin kecit: huuuhuuuuhuuuuhuuuuuuu huuu....

Leman: ler ngape kamu ni jidin kecit? nangis-nangis bulan pose ni....

lebai farid: hak ah yek... tak baik tau nangis-nangis, meh sini dekat tok..


''jidin kecit'' atau nama sebenarnya md safik bin md jidin. mengape lak dipanggilnye ''jidin kecit''. sebab mukenye same... sebijik mcm muke bapaknya... dik kerana md safik ni masih kecik, make org kampung memanggilnya jidin kecit. umur ade la dalam 7 tahun mcm tu la... si bapaknye pulak org panggil ''jidin beso''... kalau tak taruk gelaran blakang tu... maka ramai akan konfius... contoh ayat... ''heh tadi aku nampak jidin main kejar-kejar kat kandang kambing wak samijan la''
''jidin? jidin kecik ke jidin besar?''
''jidin kecik la... tak kan jidin besar...''
''oooo cakap la jidin kecik...''
hhaaaa... sampai mcm tu sekali kompiusnye org-org kampung... ishh... ishhh... ishhh... cobaannnnnn...


jidin kecit: huuhuuu huuh hhuuuuu huuu..

lebai farid: udah-udah jidin kecit... nanti tok suruh abg leman ni carikkan slipa kamu...

leman: heeekkk ehhh hhaiiii... saye pulak? (ekspressi terkejut bile namenye dipetik...)

lebai farid: ye lah.. kamu la... aku tolong cari la jugak... dapat pahale leman... eh.. ye tak ye pulak... ni bapak kamu ni ke mane ni jidin kecik?

leman: hmmm ke warung la tu.. mane lagi... main kerem...

lebai farid: lemannnn... (sedikit mengeluh) tak baik kite bersangke buruk tau... ni bulan-bulan puase ni....

leman: ye la.. ye la.. ayah kamu mane jidin?

jidin kecit:''jidin''? ermmm ermmmm... jidin kecit ke jidin beso?


hahahahahaha... hahahahha.. leman ketawe berdekah-dekah... lebai farid nak ketawa... tapi mentain kredibiliti sebagai lebai serta pengurusi jawatan kuasa surau kampung.. tangan kiri kat blakang pinggang.. sebelah lagi pegang tasbih.... hmmm kredibiliti sungguhhhh...


leman: jidin beso la.. hahahahhaha...

jidin kecit: tak tau.. td lepas buke pose... ayah suh lekas-lekas pg surau... die kate nak tolong emak kemas....

leman: heh! kemas? hehehehe (sambil menjeling kat lebai farid.. lebai farid kontrol)

lebai farid: eh.. tu kawan-kawan kamu main baling slipa tu... ntah-ntah diorang pinjam slipa kamu tak?

jidin kecit: hak ah la... tu slipa saye....

jidin terus lari ke arah kawan-kawannya... bukan pi amik slipa tu... pi main skali...

lebai farid: aku gerak dulu la... nak mengemas....

leman: aik?! tok pun nak balik ngemas jugak??????


sedang lebai farid berjalan laju.. lebai farid memandang kiri dan kanan, usha line clear ke tak, sebab dah lebih 20minit menahan angin dlm perut, tunggu masa je nak lepas kan....... apabila sampai dikawasan kebun pisang barang serantai dari... surau, lebai farid melepaskan dengan penuh kesyahduan dan istiqamah sekali..... brapppp... prooottt... braappp... proottt. prapp..prap.prapp...prettt... begitu panjang kentutnya beriringan dengan setiap langkah kaki berderap laju, lambang angin yg tak putus tiba.. hasil berbuka gulai keladi dan bubur kacang ijau santan berlemak.....


Lebai Farid: AAaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhh.. leeeegaaaaa...fuhhhh mantaap.... beeeesssttttt... puas hati aku (bermonolog)nasib baik aku tak buat percubaan senyap depan leman tadi, kalau tak mau leman guling2 dengar bunyi kentut aku nih... ni kalau buat album muzik unik boleh jual nih.....Iihikk ihikk ihik... iskkk baik aku cepat, aku mlm ni rase rajin sangat nak mengemas.... mintak2 la ani dah ready2.... nak sms kang henpon tak bawak plak...... AANIIIIII here i comeeeeee....

Leman: hah budak2.... semua.. gi balik nuuuu.. dah lewat nih, esok2 je sambung main, kang di tangkap dek hantu tetek kang baru korang tau.. balik balik.. cepat!!!!

Budak2 beramai2 dan Jidin Kecit: alaaaa abg lemannn rilek laaaa.. bulan pose mana ade hantuuu abg leman.... kan hantu semua kene rantaii... lepas raya baru kene lepas balik... jap gi kitorang balik la.....

Leman: isk pandai pulak bebudak ni menjawab... yg aku pun satu, pakai strategy tak kene tempat, errmmmm.. ye la koranggg hantu mmg la kene rantai bulan2 pose ni, taaaaapi korang kene tangkap dengan keling mabuk nanti baru tauuu....tuuuu ujung simpan masuk kmpung tadi aku ade nampak Velu duk jln kehulu ke hiilir bawak karung guni... lantak la korang... dia tu suke kumpul kepala budak.... eeeeeee takut....

bebudak & jidin kecit: eeeeeeeeeeee abg leman niii......... woi woi woiiii... jom blah woiii, aku ri tu mmg nampak velu bawak bende dlm guni tuuuuuuu.. gerak2 lagi..korang nak tunggu lagi tunggu la.. aku nak balikkk... eee veluuuu.. takoottttt..


(memang betul ade vellu, atau nama penuh dia vellu sundren, tapi dia bukan pembunuh kanak2, cuma kadang seminggu dua kali atau seminggu sekali dia akan merayau ke ceruk2 kampung carik biawak, dia suke buat masak kari kate nye, dan lebih dia buat jual, mahal la pulak tu.. sekor biawak rm80)


Leman: hahahahaha(gelak dalm hati, menjadi jugak taktik aku nakutkan budak2 tu) hah ape lagi, balik la korang... aku pun nak balik jugak ni...rumah ngan dapur tu tak dikemas lagi....


heheheh.. jidin kecit menyeringai bile sampai umahnye malam tu... bapaknye jidin beso tengan berkipas di muka pintu rumahnya....


jidin beso: amboi org bujang baru balik?

jidin kecit: along pi semayang terawih lah... ayah yg tak pegi

jidin beso: nak pegi mcm mane... dah slipa ayah pun kamu kebas....

jidin beso: heheheheh... (sambil menggaru-garu kepale dibalik songkok yg senget)


patut la sampai nangis2 jidin kecit tadi... slipa bapaknye rupenye yg hilang tu... jidin... jidin... jidin kecit....


Jidin kecit: ayah.. ayah nak tau tak? tadikan masa along berwirid dgn kawan2 depan surau kan ayah... abg leman tu ckp dia jumpa Vellu kat simpang masuk kampung. ayah pernah jumpa ke vellu tu ayah? along mmg penah tengok dr jauh, dia mmg baw...ah karung tau ayahhh.... esok ayah ikut along gi surau ye ayah, along seram la ngan vellu tuu....

jidin beso: (dalam hatinya berkate) alaaaaahhhh berwirid konon depan surau, kalau tak main polis sentiri main baling selipa, ingat aku nak percaya sangat wirid kamu tu....(masuk kembali pada persembangan dengan jidin kecit) hah vellu??? ishhkkk vellu tu mmg ada, dia tu dulu kawan baik ayah.selalu mnum kpi dgn ayah dulu kat warung kordi depan tu, tapi 2, 3 tahun lepas dia dah jarang lepak dah. org kampung ckp dia skrg suka kumpul kepala budak2 yg selalu merayau kat kampung maghrib2....(jidin beso cuba untuk menten perang saraf org kampung terhadap anaknya demi menakut2kan anak2 kecik dr berkeliaran tak reti balik rumah)

Jidin kecit: eh ye ke ayaaaaahhhhh takutnyeeeeeee....... tapi kan ayah, semlam kat sekolah agama.. ustazah ckp siapa yg suke menipu nanti kat akhirat Allah potong lidah dia.... bila dah potong.. dia tumbuh balik.. pastu potongggg... pastu dia tumbuh balik.. pastu potong... pastu org menipu ni masuk neraka la ayah... Along sayang ayah sangat tauuu....(jidin kecit pula berkata2 dalam hati).... OooOooOOhhhHHhh nak mainkan aku ye... ingat aku tak pernah tengok vellu tangkap bewak dlm backhoe tinggal kat kebun wak likin tu... bukan kepala budak, bewak air tuuuu..... mari kita tengok siapa yg kenaaaaaa.....(kembali pada perbualan mereka)... eh ayah, nape muke ayah pucat ni ayah.....

Jidin beso: gulp..... tekak kering takleh nak telan air liur la along...nak batuk kot ni..(cerdik jugak anak aku ini.. ni dah tak boleh nak reverse nih, ni kene gunakan hikmat perang urban, gerila dah kene patah) ehhh along ngaji dah sampai Juzuk berapa dah along??? (teknik melarikan takjuk hikmat ke 11)

Suzana (mak along) : ehh along anak mak ni dah balik, rajin ye kamu terawih, kalau mcm ni, mak buatkan kamu 2 pasang baju melayu la tahun nih...(sambil bercakap sambil menggosok2 rambut yg basah dengan towel)

Jidin kecit: aik mak, rajin pulak mak mandi dah lewat2 mlm ni mak? selalu jidin tengok mak mandi tak basah rambut....


suzana ( nama bini jidin ini diberikan oleh bapaknya yg terlalu suke dengan lagu suzana irama pop yeh yeh oleh M. osman) mengerling2 manje kepada suami nya, suaminya membalas dengan senyuman kambing dan mengenyit mata seperti mahu mengajak mengemas lagi utk round yg kedua.........

No comments:

Post a Comment