20.8.10

Bicara Kemaafan


Kalau bisa aku tanyakan, kapan kali terakhir kalian memohon maaf? Kapan kali terakhir kalian memaafkan? benarkah kata orang, memohon maaf serta memaafkan itu adalah sesuatu perkara yang bukan mudah untuk dipraktiskan. 'sorry seems to be the hardest words'. Sorry. Maaf.

Maaf. Pada ku mudah. M.A.A.F. Maaf. Satu perkataan dengan dua suku kata. Bisa diejakan dengan mudah. Bisa disebutkan dengan mudah. Namun, sejauh manakah kita menghayati perihal maaf itu, barangkali bergantung kepada penerimaan serta keihlasan seseorang. Dan mungkin juga bergantung kepada sebesar mana kesalahan yang telah dilakukan. Barangkali bergantung kepada sejauh mana keegoan dan keangkuhan dicampakkan sejauh mungkin dalam memperakui kesalahan itu. Dan mungkin juga bergantung kepada sejauh mana redha si pemaaf itu terhadap kesalahan yang berlaku. Jika maaf itu diukur dari perspektif itu, aku akur, 'sorry seems to be the hardest words'. Memohon maaf dan memaafkan.

Memohon maaf dan memaafkan. Aku sering mengharapkan agar kedua perihal ini hadir dengan penuh kesempurnaan. Namun dua perihal ini sering kali hadir bagaikan tingkah meningkah. Ketika menghampiri untuk memohon kemaafan, permohonan maaf tidak diterima. Ketika hati sedia memaafkan, yang tampil memohon kemaafan sering kali mengingkari kemaafan itu. Tiada lain selain menuju ke arah kehancuran. Namun, aku sering berharap dan terus mengharap. Walaupun kemaafan tidak pernah sesempurna yang diharapkan, aku terus mengharap agar kesempurnaan itu akan bisa hadir juga akhirnya.

Walaupun kemaafan tidak pernah sesempurna yang diharapkan, aku terus mengharap agar kesempurnaan itu akan bisa hadir juga akhirnya. Pada ku, biarlah aku tersilap memaafkan dari aku tersilap menghukumkan... Terima kasih tuhan kerna menciptakan aku sebagai insan yang selalu beralah kepada perkataan 'MAAF'. Aku selalu memaafkan kamu dalam setiap salah-salah kamu terhadap aku.

2 comments:

  1. perkataan yang simple je...tapi boleh membawa banyak makna..sama ada ikhlas atau tidak..

    sukar untuk menyatakan maaf dan memberi kemaafan terutama bagi seseorang yang selfish...=D

    ReplyDelete
  2. hmmm... semoga kita semua terhindar dari sifat selfish tu ya tulip... terima kasih comment yg di beri...
    jujur saya menghargainya...

    ReplyDelete