22.2.10

Aduhai Saleha

Di satu pagi… ketika keheningan masih terasa… di pinggir sebuah pasar basah… di sebuah perkampungan kecil… jauh dari ibu kota…

"ko tau bibah…" soal mak leha sambil menunjal-nunjalkan jari telunjuknya ke bahu cik bibah.

"Iyeeee?!!!!…" ringkas jawapan cik bibah dengan matanya yang terbelalak luas.

"hish!! ko ni bibah… dah iye-iye… aku belum cerite lagi ko dah iye-iye!! memang patut la orang kampung dok gelar ko bibah iye-iye…" balas mak leha dengan nada yang agak tinggi. seolah-olah kurang senang terhadap reaksi yang ditunjukkan cik bibah. belum-belum sudah mengiyakan bicaranya.

"hah! ye lah… ape die berita baru?…" kali ini cik bibah tampak lebih serious. beg plastik merah yang sarat dengan barangan dapur beserta beberapa ekor ikan tangkas dialih dari tangan kanan ke tangan kirinya. isyarat gerak tubuh menunjukkan minatnya terhadap "laporan harian" dari mak leha.

"alahhhh… pasal si jenab…" clue ringkas. memancing serta membuat cik bibah lebih suspen dan tertanya-tanya.

"si jenab apam tu…" cepat cik bibah menangkap.

"ishhh… si jenab apam pulak dah!!!…" sangkal mak leha.

"habis tu si jenab mane pulak ni…" balas cik bibah dengan wajahnya yang mula berkerut.

"alah… sijenab roket tu la… anak lebai soot tu… yang mengaji kat kolumpo tu…" jelas mak leha. merungkai segala persoalan di benak cik bibah.

"ooo… si jenab roket tu. ape ceritanye?…" ujar cik bibah yang semakin tak keruan menunggu berita hangat terbaru dari mak leha. sementara itu beberapa ekor langau sebesar biji saga mula merapati beg plastik merah yang sarat bergayut di tangan kiri cik bibah. di kibas-kibas sedikit beg plasti merah itu agar langau segara menjauh.

"huh!!! kau tau bibah.. budak jenab tu… baru-baru ni aku ade ke pekan… terserempak aku dengan budak jenab tu… bukan main bibah… dah pandai berkepit dengan jantan!!!…" jelas mak leha bersama ekspressi wajah yang penuh penghayatan.

"kak leha biar betul ni…" sampuk leha. mengharap kepastian dalam pada masa yang sama mula seronok mendengar "laporan" baru mak leha…

"ape pulak tak benarnye cik bibah oiii… mate aku ni hah… tak rabun lagi tau… kalau badan panjang macam roket tu sape lagi kalau bukan si jenab anak lebai soot tu…" padat penjelasan mak leha beserta hujah-hujah yang menyokong kesohehan berita yang dcanangnya.

"iye tak ye jugk ye… kamu kenal ke budak jantan tu…" tanpa pertimbang cik bibah terus membenarkan hujah mak leha.

"entah le… bukan bebudak kampung ni gamaknye… macam mat saleh pun ade jugak aku nengok… hisshhh bibah… bukan main lagi bibah … mesere yang amat aku nampak… dah ngalahkan laki bini dah… aku dengan abang seman pun tak de la mesre macam tu…" tanpa disoal mak leha terus-terusan berbunga dengan canangnya.

"hmmmm… budak-budak zaman sekarang ni kak leha… bukan macam zaman kite mude-mude dulu…" tambah cik bibah menambah seri perbualan mereka.

"itu la bibah… entah-entah bebudah tu dah naik "roket" kot…" dengan nada yang seakan berbisik… diselangi dengan hela tawa yang sinis.

"naik roket??… hihihihih…" balas cik bibah yang seolah faham dengan maksud istilah "naik roket" yang digunakan mak leha.

"hoi leha!!!!!…" satu suara lantang kedengaran memutuskan perbualan mak leha da cik bibah. datang dari sebuah kereta proton saga yang berhenti berhampiran mereka. haji seman suami mak leha berteriak sambil menyuakan kepalanya dari tingkap kereta tersebut. mak leha dancik bibah saling berpandangan…

"berape lame saye nak nunggu kamu ni leha??!! teriak haji seman.

"alahhhh… menyibuk betullah orang tua ni… tak buleh nampak kite ni senang sikit…" bisik mak leha ke telinga cik bibah. cik bidah pula kelihatan serba salah wajahnya.

"kamu tengok atas kepale tu… matehari dah naik terpacak!!! saye ni dah naik melengas menunggu kamu… udah-udah la tu… karang tengah hari si sepul baliok sekolah… lapar… nak makan… yang kamu ni bilenye nak balik masak..? nak diharap si senah tu haram… pagi-pagi ladi die dah merayap… bukan boleh lekat di rumah!!!…" kali ini panjang leter haji seman. geram dengan tingkah isterinya mak leha dan anak daranya senah.

"hah kamu ni bibah… ikan dalam plasti tu dah naik membusuk dihurung langau… pegi la balik… yang kamu dok layan si leha ni apehal… pegi la balik…" kali ni tak cukup dengan isterinya dileter, bibah turut mendapat tempias.

"ye lah.. ye lah… balik dulu la kak leha…" pintas cik bibah yang mula berasap telinganya dek leteran haji seman.

"ye lah… petang karang kita sambung kat tempat biase…" bisik mak leha mengatur appoiment dengan cik bibah untuk penggulungan hujah pada sebelah petang nanti.

"hah!! tu ape yang dibisiknye tu… sudah!!! pegi balik kamu bibah.." tempik haji seman.

"ye lah.. orang balik la ni…" sungut cik bibah sambil melangkah dengan kakinya yang seolah sengaja dihentak-hentak. tanda protes terhadap leteran haji seman.

"yang kamu tercegat tu buat ape lagi leha????…" kali ini haji seman seakan mengeluh.

"huh!!!…" mak limah melangkah dengan muncing lapan incinya. bengang. haji seman hanya mampu menggeleng kepalanya memandang mak leha. wanita yang dikahwini hampir 45 tahun itu.

####################################

di sebuah pasaraya di pekan berhampiran. kelihatan sekumpulan muda mudi yang sedang hangat berpacaran. bermesra-mesraan bersama pasangan masing-masing. wajah yang tidak asing lagi… Zainab binti Soot dengan pasangannya. turut serta, rakan karibnya. yang tak kurang hebat aksinya… faizal bin karimin a.k.a jojoi. mesra dengan pasangannya. Hasnah binti Hj Seman. Senah… anak haji seman… ibunya bernama Saleha Binti Wagimin… hmmmm… dunia… dunia… dunia… aduhai mak leha… aduhai saleha binti wagimin… aduhai saleha!!!

cerita ini hanya rekaan semata-mata. tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau yang telah meninggal dunia. untuk renungan bersama… mari hayati hadith ini… " Pada malam aku di Isra’kan, aku melalui suatu kaum yang mencakar-cakar muka dengan kuku-kukunya sendiri, maka aku berkata: “Hai Jibril, siapa mereka ini?” Jawab Jibril: “Mereka ini adalah orang-orang yang suka mengumpat orang banyak dan mereka yang suka menjaga tepi kain orang.” hadith riwayat abu daud…

Issued on 2007 02 7

No comments:

Post a Comment